pondělí 27. září 2021 Jonáš

Zastupitelé Plzně budou rozhodovat o tom, zda od léta zmizí z Americké automobily

Tranzitní automobilová doprava by měla ještě letos v létě zmizet z Americké třídy. Rozhodli o tom dnes radní Plzně. O návrhu budou hlasovat v únoru zastupitelé města. Pokud návrh projede, oblasti podél Americké se uleví a začne se s její proměnou na hlavní městskou obchodní třídu, kde se objeví i nové stromy. Změny v dopravě plánuje vedení města od 1. 7. 2021, nejpozději pak od září.

„Prvním krokem je přerušení tranzitu automobilové dopravy po Americké třídě v úseku od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru v úseku od Goethovy ulice po ulici V Šipce. Tato část má být vyhrazena už jen trolejbusům, autobusům, cyklistům, taxislužbě a místní obsluze,“ říká náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Michal Vozobule (TOP 09).

Z Americké třídy zmizí zálivy pro parkování automobilů i pro zajíždění vozidel MHD. Na některých místech se tak rozšíří chodníky. Vznikne také možnost doplnit stromořadí na Americké třídě o nové stromy. Bude tam potom souvislá alej. Stromy budou například i před bývalým kinem Elektra.  

Až doposud využívají Americkou třídu motoristé jako zkratku přes centrum města. Třídou projede v pracovní den 14 400 osobních automobilů, MHD úsekem ve svých 1200 vozidlech přepraví 24 tisíc cestujících. V úseku dlouhém 500 metrů nabírají trolejbusy a autobusy MHD kvůli hustotě tranzitního provozu i šestnáctiminutová zpoždění.

„Změna organizace automobilové dopravy umožní rozšířit chodníky, vysadit nové stromy a doplnit okrasnou zeleň. Zpříjemní se pohyb pěších a cyklistů, usnadní průjezd MHD a zlepší se i vzhled této významné městské obchodní třídy. Zkvalitnění veřejného prostoru Americké třídy podpoří její společenský význam a přiláká více chodců, kteří jsou zdrojem zisků místních provozoven,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa (ODS).

„O oživení Americké třídy se v Plzni mluví už od roku 2003, nyní by k tomu konečně mohlo dojít. Nejen, že to má jako jednu z priorit současná koalice, ale jde o klíčové opatření Plánu udržitelné mobility Plzně (PUMP), který v únoru 2017 schválili zastupitelé a naposledy v roce 2019 potvrdili i jeho aktualizaci,“ přiblížil konstatoval Michal Vozobule, jenž sám Americkou třídu označuje za jednu z nejdražších zkratek na světě. 

Zácpy na Americké komplikují a prodražují provoz MHD

Právě na Americké ztratí cestující ze všech míst v Plzni nejvíce času. Jen za jednu odpolední špičku tam prostojí v trolejbusech a autobusech navíc 141 hodin. Stojí i řidiči trolejbusů a autobusů. Například za říjen 2019 tam nečinně prostáli čas vyjádřený ve mzdách částkou 74 tisíc korun. 

„Veřejná doprava jede úsekem v délce 500 metrů zhruba 12 minut, rychlost je 2,5 kilometru za hodinu. Odpolední zdržení spojů bývají v rozsahu 7 až 16 minut. Zamezením tranzitu automobilové dopravy začne Americká konečně fungovat pro veřejnou dopravu a bude atraktivní i pro pěší a cyklisty,“ doplnil Michal Vozobule.

Intenzita automobilové dopravy přitom v úseku Škroupova – Goethova neustále roste. Zatímco v roce 2009 jím projelo 11 600 aut, v roce 2020 to již bylo 14 400 automobilů. Pokud nedojde k regulaci, bude podle dostupného modelu úsekem v roce 2030 projíždět až 23 100 vozů, podobně jako na čtyřproudové ulici U Trati. Jenže pro Americkou i ostatní ulice v centru by to znamenalo dopravní kolaps.

A právě silniční komplex mostu Milénia, U Trati a Borské ulice byly vybudovány za účelem převzít tranzitní dopravu po omezení průjezdu Americkou. Ta v případě schválení návrhu zastupiteli zůstane motoristům přístupná ve směru od Klatovské do Škroupovy a Jungmannovy ulice. Ve směru od Wilsonova mostu bude možné pokračovat do Prokopovy ulice.

„Dopravní modely ukazují, že změna organizace dopravy motoristům žádné velké potíže nepřinese, ulice U Trati i kolem Rychtářky mají dostatečnou kapacitu, protože na nich skončily uzavírky a jsou čerstvě opravené. Vnitřnímu městskému okruhu navíc brzy odlehčí nové kilometry západního a východního okruhu,“ říká náměstek pro dopravu.

Zlepšení dopravní situace v centru je jednou z priorit města Plzně. Stejně tak po něm volá i řada občanů. Například podle výsledků dotazníkového šetření provedeného v souvislosti s Plánem udržitelné mobility Plzně souhlasí 73 procent z 1 501 respondentů rozhodně či spíše s tím, že by měla být automobilová doprava v centru omezována za účelem zlepšení podmínek pro jiné druhy dopravy (MHD, chodci, cyklisté) a za účelem zvýšení kvality veřejného prostoru.

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Plzen.eu

Štítky Americká třída, doprava, zklidnění, změny v dopravě, tranzitní automobilová doprava, MHD

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.