Pod benzínovou čerpací stanicí ve Šlovicích na 83. kilometru dálnice D5 už je v provozu zcela nová velkokapacitní dálniční odpočívka pro kamiony. Po obou stranách dálnice přibylo 72 parkovacích míst pro kamiony, celkem jich je tam 135. Stavba s více než dvacetiletou životností přišla Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na 162 milionů korun.
„Je to první místo v ČR, které jsme organizovali pro řazení nákladních vozů jinak, jsou tady ve čtyřech řadách. Je to efektivnější uspořádání, které počítá s budoucím navigačním systémem,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
"Během několika měsíců nainstalujeme telematický systém pro sledování obsazenosti včetně navádění vozidel na volná místa. Bude to premiérový projekt na síti ČR,“ vysvětlil Rýdl. Řidiči budou hned na vjezdu vědět, kde jsou volná místa a kolik jich tam je. Nebudou muset tápat, hledat a objíždět celé parkoviště podobně jako v nákupních centrech. Tyto informace si řidiči mezi sebou vzájemně sdělí i po vysílačkách. Díky tomu budou mít možnost lépe si plánovat přestávky. Kamerový dohled plochy doplní ŘSD do dvou let. "Osadíme jím všechny kapacitní odpočívky. Kromě bezpečnosti bude přesně mapovat a on-line zobrazovat řidičům kamionů, jaká je kde volná kapacita," řekl Rýdl.
Rekonstrukce zahrnuje nové povrchy, osvětlení, dětské hřiště a místo pro nové nonstop toalety spravované ŘSD, které budou stát do roka. Určeny budou zejména pro řidiče kamionů. Dosud chodí řidiči na WC na benzinku.
Počet míst pro kamiony se díky novým úpravám odpočívky více než zdvojnásobil, a to na úkor pozic pro osobní auta. „Díky tomu, že máme čísla z těch sčítačů dopravy, tak jsme si mohli dovolit upravit proporce odpočívadla ve prospěch nákladní dopravy,“ konstatoval mluvčí. Podle ŘSD zbyla na pravé straně odpočívadla ve směru na Německo 44 stání pro osobní vozy. To je necelá polovina proti původnímu stavu, ale počet míst pro kamiony se zvedl z 32 na 67. V levé části v opačném směru dálnice se snížil počet pozic pro osobní auta na 49 a míst pro náklaďáky je 68 proti původním 31. Na D5 je dlouhodobě velký převis poptávky po stáních pro kamiony.
„Na české dálniční síti chybí aktuálně kolem 1500 míst pro nákladní automobily. Ale například Německo se potýká s něčím podobným. Letos přibude ještě 22 míst na Rajhradu,“ řekl Rýdl. Příští rok plánuje ŘSD dalších 175 pozic, na D1 na třech místech - Osek, Studený a Střechov - a na D5 v Rokycanech. "V následujících letech se budeme pohybovat stále tempem 200 až 250 míst navíc," řekl.
Koronavirová pandemie změnila v posledních měsících hustotu dopravy na dálnicích v Česku. „Dopravní intenzita se snížila o 15 až 17 procent. Ale ve stejné době jsme naopak zaregistrovali jedenáctiprocentní nárůst výběru mýta. Výrazný pokles je tedy u osobních vozů. Ukazuje to, že ekonomika je výkonná i v této covidové době. Stále fungujeme jako tranzitní středoevropská dálniční křižovatka pro kamiony, které jezdily teď více než loni v říjnu, kdy nebyl žádný covid,“ dodal mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.