sobota 8. srpna 2020 Soběslav

E.ON otevřel na Rozvadově ultrarychlou dobíječku, elektromobily nabije zelenou energií

Svoji druhou ultrarychlou dobíjecí stanici v České republice zprovoznila tento týden u Rozvadova společnost E.ON. Významně tak přispívá k rozšíření evropské dobíjecí infrastruktury a zároveň ukazuje, že i v oblasti elektromobility je možné být k životnímu prostředí ještě šetrnější.

Už v srpnu minulého roku E.ON jako první v Česku zprovoznil ultrarychlou dobíjecí stanici pro elektromobily ve Vystrkově u Humpolce. Po necelém roce přidává druhou. Ultrarychlé dobíječky E.ONu na Rozvadově a Vystrkově jsou první svého druhu v ČR, kde elektromobilisté nabijí svá auta čistě zelenou energií. Elektřina z obnovitelných zdrojů je řidičům k dispozici i u dalších dobíječek v síti E.ON Drive. Ceny za dobití přechod na zelenou nezměnil.

I tady si řidiči vybraných aut dobijí z nuly na 80 procent kapacity baterie během deseti minut.  Novou stanici E.ON vybudoval na klíčové lokalitě při cestě do Německa u benzínové pumpy MOL na Rozvadově. V nadcházejících letech pak postaví díky podpoře z dotačního programu NEXT-E ještě další dvě ultrarychlé stanice.

„Jedna by měla vyrůst ve Vyškově a druhá v severních Čechách. Když k tomu připočteme již stávající stanice ve Vystrkově a v Rozvadově, tak pokryjeme hlavní dopravní koridory v České republice,“ vysvětluje Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie. Na Rozvadově je navíc vedle ultrarychlé stanice i klasická rychlodobíječka, takže celkem v lokalitě mohou dobíjet tři auta současně – jedno na ultrarychlé a dvě na rychlé dobíječce.

E.ON má v dobíječkách zelenou energii

E.ON aktuálně provozuje v Česku 52 veřejných dobíjecích stanic. Na řadě z nich, obě ultrarychlé nejsou výjimkou, se začala objevovat speciální samolepka, která ukazuje, že právě u této stanice si lidé dobijí elektřinou z obnovitelných zdrojů. „Odpůrci elektromobility často říkají, že elektromobil má ve skutečnosti svůj komín v uhelné elektrárně. Chceme ukázat, že toto vnímání lze zásadně změnit a že e-mobilita může být ještě více zelená a šetrnější k životnímu prostředí,“ vysvětluje Martin Klíma.  

„V tuto chvíli mohou řidiči u většiny našich stanic odebírat zelenou energii a přidáváme další. Navíc ceny zůstávají stejné,“ dodává Helena Švejdová, projektová manažerka Mobility Services. Zelenou energii používá E.ON i v neveřejných dobíječkách ve vlastních provozech, ale zatím se netýká jedenácti Partnerských dobíječek, kde si původ elektrické energie určuje vlastník.

V minulém roce zaznamenala společnost E.ON výrazný nárůst počtu dobití i objemu odebrané energie na svých stanicích. Celkem zákazníci v Česku odebrali 331,35 MWh elektrické energie, což byl trojnásobek oproti roku 2018. „Vzhledem k tomu, že u nás roste počet elektromobilů a zároveň se intenzivně rozšiřuje i síť dobíječek, předpokládáme, že úměrně tomu poroste také objem odebrané elektřiny v tomto roce. Proto jsme nakoupili takové množství energie z obnovitelných zdrojů, které nám bude stačit na předpokládané využití našimi zákazníky,“ popisuje Martin Klíma.

Přechod na zelenou energii se nijak neprojeví na cenách za dobíjení. Ty zůstávají stejné podle ceníku, který najdou řidiči na webu www.eon-drive.cz. Registrovaný zákazník zaplatí za kWh u AC stanice tři koruny, u rychlodobíjecí šest korun a u ultrarychlé stanice devět korun. Neregistrovaný pak zaplatí devět, jedenáct a třináct korun. Ceny dobíjení u Partnerských dobíječek si určují jejich vlastníci.

O ultrarychlé dobíječce na Rozvadově:

Na této stanici si řidiči vybraných aut dobijí z nuly na 80 procent kapacity baterie během deseti minut.  Ultrarychlá dobíječka je postavena s výkonem 175 kW. Je modulární, takže může být rozšířena až na 350 kW. Technologii dodala firma ABB.

Konektory má CCS Combo a CHaDemo a platba je možná kartou E.ON Drive nebo jakoukoliv jinou platební kartou. Aktuální plný výkon využije jen několik málo typů vozů, které se v Česku prodávají. Patří mezi ně například Audi e-tron, Tesla Model 3 či Porsche Taycan. Nicméně dobíjet u ní mohou i další. „Stanice si díky chytré komunikaci s elektromobilem sama zjistí maximální možný dobíjecí výkon vozu a optimalizuje proces tak, aby byl co možná nejrychlejší,“ vysvětluje Martin Klíma.

O ultrarychlé dobíjení je zájem. Za devět měsíců fungování eviduje ultrafast E.ONu 375 dobití vozů, při kterém se celkově spotřebovalo téměř 9 MWh elektrické energie.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo0 čtenářů

Autoři | Foto E.ON

Štítky dobíjecí stanice, E.ON, Rozvadov, elektromobilita, elektromobil

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.