Sezonu nostalgických vlaků zakončí stylově motorák Hurvínek

Autoři | Foto Se svolením Krajského úřadu Plzeňského kraje

Sezona nostalgických vlaků se chýlí ke konci. Poslední vyjede na tratě v Plzeňském kraji v sobotu 11. října. Půjde o motorák přezdívaný Hurvínek, který se vyráběl v letech 1948 až 1956. Cestující se s ním budou moci povozit hned na třech trasách.

Organizátoři tentokrát chtěli potěšit příznivce nostalgie naftou vonících a dieselovým motorem poháněných strojů, a proto volba padla na motorový vůz řady M 131.1 Hurvínek, a to dokonce s vlečným vozem Clm. Zajímavostí je, že tyto vlečné vozy byly vytápěny kamínky na tuhá paliva.

Hurvínek se hned dvakrát, ráno a později odpoledne, podívá do areálu plzeňského depa kolejových vozidel a na kolejiště k teplárně. Dopolední jízda do Nýřan bude pokračovat po zachované dráze až před brány průmyslového podniku DIOSS. Odpolední jízda se pak vydá přes Rokycany, Novo Huť a Mirošov.

Hurvínke je unikátní i svým interiérem, foto: Plzeňský kraj

„Je třeba mít na paměti, že z provozních důvodů je u návštěv vleček možná změna programu i jízdního řádu. Stejně tak může plánovaný jízdní řád zaznamenat i drobné posuny těsně před vyjetím, a proto prosíme zájemce o výlet, aby byli připraveni na odjezd alespoň pět minut před zveřejněným časem odjezdu. Prosíme také o respektování pokynů organizátorů,“ upozorňují organizátoři.

„Během celého roku se mohli občané kraje, výletníci ale i všichni fanoušci železnice a autobusů svézt mnoha zajímavými vozidly, mnohdy i technickými unikáty, a to na spoustě místech u nás v Plzeňském kraji. Velký zájem o tento druh dopravní zážitkové turistiky nás nesmírně těší a věřím, že tomu pomáhá i příjemné, rozumně nastavené jízdné v těchto speciálních vlacích. Některé jízdy retro autobusy byly dokonce zcela zdarma,“ připomněl Pavel Čížek (STAN), náměstek hejtmana pro dopravu. Bližší informace zájemci najdou na webových stránkách idpk.cz/nostalgie.

Motorák, přezdívaný Hurvínek, se vyráběl v letech 1948–1956 v továrnách Tatra v Kopřivnici a ve Studénce. Jednoduchý a spolehlivý motoráček se stal symbolem poválečného oživení provozu na lokálních tratích ČSD. Vozy řady M 131.1 měly cestovní rychlost až 60 km/h a kapacitu 48 míst. Později byly nasazovány i na vlečkách pro posun nákladních vozů, kde často pracovaly déle, než byly vyřazeny z běžného provozu. Jednou z unikátních vlastností tohoto typu je jeho dřevěný interiér, ovládání lanovými pákami a charakteristický vzhled s velkými světly – což mu získalo přezdívku „Hurvínek“.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Nostalgické jízdy, jízdy nostalgie, historické vozy, historická lokomotiva, historický motorák, Hurvínek, železnce, Integrovaná doprava Plzeňského kraje

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.