Dnes, 07:35
Nová silnice propojující severní Rokycansko s dálnicí D5 začala úderem půlnoci sloužit motoristům. Ti první na ni mohli vjet v noci z úterý na středu. Dílo za půl miliardy včetně DPH se podařilo dokončit s půlročním předstihem. Hlavní část silnice má délku 5,3 kilometru. Jde o největší investiční akci v oblasti silniční dopravy tohoto roku v Plzeňském kraji. Radost z této spojnice na D5 budou mají zejména obyvatelé 27 obcí v okolí.
„Dokončení stavby první etapy napojení severního Rokycanska na dálnici D5 výrazně uleví Rokycanům i okolním obcím s odvedením tranzitní dopravy a určitě potěší řidiče i obyvatele zdejších obcí. Díky ní těžká vozidla jedoucí od dálnice D5 už nebudou projíždět přes celé centrum města a vyhnou se i prudkému kopci u rokycanské nemocnice. Navíc toto nové napojení přinese výrazné zlepšení dopravní obslužnosti regionu a zvýší komfort každodenního dojíždění,“ uvedl k otevření komunikace hejtman Plzeňského kraje Kamal Farhan (ANO), který je zároveň i nově zvoleným poslancem.
„Jsem rád, že se tato stavba, která byla připravována řadu let, aby ulehčila městu Rokycany s tranzitní dopravou, dotáhla do konce, a to ještě před původním termínem dokončení. Bez pomoci evropských peněz by to ale nebylo možné,“ prohlásil náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek (STAN). Stavba byla zahájena v září 2023 a dle uzavřené smlouvy o dílo měla probíhat 31 měsíců, což je do dubna 2026.
„Při realizaci stavby se bylo nutno vypořádat se složitějším způsobem založení komunikace, kdy v části trasy byl zjištěn skalní masiv. Ten bylo nutné odtěžit těžkou technikou a poté sanovat. Díky nasazení zhotovitele stavby a díky vhodným klimatickým podmínkám, kdy stavební práce probíhaly bez přerušení, se dílo podařilo dokončit s půlročním předstihem,“ vyzdvihuje práci zhotovitele Jiří Velíšek, generální ředitel Správy a údržby silnic.
Hlavní trasa nové komunikace je dlouhá 5,3 km, jedná se o přeložku silnice II/232 v úseku od napojení mimoúrovňové křižovatky D5 s komunikací II/183. Nová komunikace II/232 je vedena mimo zastavěné území obcí. Trasa je ukončena severně od obce Osek v blízkosti rozhraní katastru Osek u Rokycan a Březina u Rokycan. Součástí stavby jsou i přeložky inženýrských síti, úrovňová křížení se stávajícími komunikacemi a výstavba mostu přes Voldušský potok a lávky, kterou je přemostěna hlavní trasa pro pěší a cyklisty.
Přeložka silnice II/232 umožňuje přímé napojení severního Rokycanska na silniční a dálniční systém Plzeňské aglomerace. Tím významně přispěje ke zkvalitnění obslužnosti dané lokality a povede k dalšímu rozvoji tohoto území. Tato stavba odvádí tranzitní dopravu z přilehlých obcí, což povede ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a také ke zvýšení kvality životního prostředí v dotčených obcích.
Celkem 85 procent uznatelných nákladů stavby, což představuje 442 milionů korun i s DPH je hrazeno z Integrovaného regionálního operačního programuI (ROP) a ze státního rozpočtu. Zbylých 15 procent je spoluúčast hrazená z rozpočtu Plzeňského kraje, což představuje částku 78 milionů korun i s DPH.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám