Sítem zostřených kontrol pracovníků ministerstva dopravy, zaměřovaných na stanice měření emisí a stanic technické kontroly, neprošel pracovník STK z Plzeňského kraje. Konkrétně se jednalo o stanici technické kontroly v Klatovech. Kontrolní technik schválil do provozu auto, které vykazovalo nebezpečné závady. Muž okamžitě přišel o práci. Už v září jako stanici s největším počtem podezřelých měření emisí vyhodnotil státní odborný dozor stanici měření emisí v Plzni.
„Závažné porušení povinností kontrolního technika bylo zjištěno na klatovské STK, kde státní odborný dozor zjistil, že kontrolované vozidlo opouštělo areál STK ještě před ukončením technické prohlídky. Nebyl vyplněný záznamník závad vozidla a nebyl vystavený protokol o technické prohlídce. Na vozidle přitom již byla vylepena kontrolní nálepka s platností na dva roky s tím, že vozidlo je způsobilé bez závad B nebo C,“ informoval František Jemelka z odboru komunikace ministerstva dopravy. Zmíněné vozidlo kontroloři zastavili a řidiče vyzvali k provedení opakované technické prohlídky.
Kontrolní technik, který provedl opakovanou prohlídku, nalezl na vozidle celkem dvě lehké závady, sedm vážných závad a jednu nebezpečnou závadu. „Kontrolnímu technikovi byla proto z důvodu závažného porušení jeho povinností spočívající v nezaznamenání nebezpečné závady, která mohla vést k ohrožení bezpečnosti silničního provozu nebo života a zdraví člověka, na místě zakázána činnost provádění technických prohlídek. S tímto kontrolním technikem bude ve lhůtě stanovené zákonem zahájeno řízení o odnětí profesního osvědčení kontrolního technika,“ uvedl Jemelka.
Odlišný průběh měly další provedené kontroly poctivosti v Domažlicích a v Klatovech. Ze stanic technické kontroly byla vybrána STK s malou stanicí měření emisí (SME) v jednom areálu u Domažlic, kontrola poctivosti byla provedena u obou těchto stanic. „Technici SME i STK provedli kontrolu přistaveného vozidla, kdy vozidlo bylo z hlediska měření emisí hodnoceno jako nevyhovující a z hlediska technické kontroly jako nezpůsobilé. Z přenosu, který kontrolující viděli, bylo patrné, že kontrolní technik na STK prováděl technickou prohlídku velice pečlivě a svědomitě,“ přiblížil další kontrolu František Jemelka.
Hrubé porušení při provádění měření emisí, jako je obcházení měření emisí pomocí „šidítka,“ které by mělo vliv na bezpečnost provozu vozidel na pozemních komunikacích, nebylo zjištěno ani na další emisní stanici v Klatovech.
Na velký průšvih si zadělala při zářijové kontrole pracovníků ministerstva dopravy stanice měření emisí v Plzni. Konkrétně z 26 900 měření odhalila analýza dat z informačního systému technických prohlídek u této stanice 1900 podezření. Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách.
„Na základě zjištěných dat vyhodnotil dozor nedbalou činnost kontrolních techniků, kteří při měření konkrétních typů vozidel nezjistili vážnou závadu týkající se otáček motoru. Na příslušný úřad tak dozor pošle oznámení o přestupku kontrolních techniků,“ informoval o kontrole František Jemelka.
Při další kontrole dodržování technologického postupu na kontrolní lince státní odborný dozor přišel na chybu technika, který neprovedl kontrolu zapojení/funkčnosti zásuvky tažného zařízení. Po upozornění kontrolujících technik provedl dodatečnou kontrolu a zjistil, že elektrické spojení tažného vozidla s přípojným je nefunkční. To by v provozu znamenalo nefunkčnost brzdových svítilen na připojeném vozidle. Vozidlo tak bylo i na základě dalších závad označeno jako nezpůsobilé k dalšímu provozu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.