Počasí dnes16 °C, zítra16 °C
Pondělí 21. října 2024  |  Svátek má Brigita
Bez reklam

Plzeňský kraj zachová příští rok rozsah veřejné železniční i autobusové dopravy

Plzeňský kraj zachová příští rok rozsah veřejné železniční i autobusové dopravy. Regionální osobní a spěšné vlaky v regionu ujedou s novým jízdním řádem stejně jako letos, kdy to má být zhruba 6,2 milionu kilometrů. Linkové autobusy v kraji mají příští rok ujet mírně více, přes 19 milionů kilometrů. Kraj vydá letos na dopravní obslužnost zhruba dvě miliardy korun, což by se příští rok nemělo změnit, stejně jako suma, kterou kraj chce dát z rozpočtu na stavby a opravy silnic.

"Snahou kraje je pokračovat ve veřejné dopravě ve stejném rozsahu jako letos, vlaky a autobusy jsou saturované. Přidáváme meziročně asi 150.000 kilometrů navíc, což není velká položka. Spíše upravujeme autobusová spojení podle požadavku obcí," řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN).

Také v rozpočtu na opravy krajských silnic druhé a třetí třídy chce kraj zachovat stejnou částku jako letos, zhruba 700 milionů korun. Do nových cyklostezek má zamířit podle návrhu rozpočtu kraje na příští rok celkem 50 milionů. Rozpočet bude schvalovat v prosinci nové zastupitelstvo.

Kraj zatím neví, kolik peněz na své silnice dostane od státu. Kraje pravidelně dotuje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Podle Čížka je ale teď ve Sněmovně novela zákona o rozpočtovém určení daní, podle níž by kraj dostávaly víc peněz z daňových výnosů státu. "V navýšení by měly být zahrnuty peníze na silnice," uvedl.

Pokud by zákon neprošel, tak podle Čížka kraje očekávají, že by jim opět dal peníze SFDI. Letos to byly pro všechny kraje zhruba čtyři miliardy korun, v minulých letech to bylo ale také dvě nebo šest miliard. "Ať tu byla v posledních osmi letech jakákoliv vláda, tak se to vždycky řešilo individuálně v rozpočtu daného roku," uvedl náměstek. V návrhu rozpočtu SFDI na příští rok zatím peníze pro kraje nejsou.

Na stavby silnic druhé a třetí třídy v Plzeňském kraji je letos určeno přes 1,5 miliardy. Z toho 700 milionů korun z vlastních peněz kraje, dosud nejvíce. Dalších asi 400 milionů vydá SFDI a zbytek evropské fondy - třeba na napojení severního Rokycanska na dálnici D5. Kraj letos zvládne zřejmě až dvakrát více dopravních staveb, než původně plánoval, a to celkem 90, což by byl rekord. Díky velké konkurenci firem v soutěžích se mu dařilo dosahovat výrazně nižších cen staveb, v průměru přes 50 procent cen spočítaných podle projektů.

Hodnocení článku je 30 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Se souhlasem Arriva Střední Čechy

Štítky železnice, železniční doprava, objem dopravy, autobusová doprava, autobusy, vlaky

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Plzeňský kraj zachová příští rok rozsah veřejné železniční i autobusové dopravy  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.