Počasí dnes9 °C, zítra9 °C
Středa 17. dubna 2024  |  Svátek má Rudolf
Bez reklam

Původně postavili most z vadných dílů. Po zbourání už stojí na místě jeho bleskově vybudovaný nástupce

Bleskově zbouraný a bleskově znovu postavený. Takový je jeden z devíti mostů na trase právě budovaného obchvatu Klatov. Koncem ledna se muselo betonové těleso vznikajícího mostu kompletně zbourat. Důvodem byla nevyhovující kvalita jednotlivých železobetonových segmentů. Výrobce dodal na stavbu prefabrikované díly, na kterých nebyla při výrobě dodržena technologie a požadované normy. Teď už na místě stojí nový most.

Díly vadného mostu se začaly rozebírat a odvážet 20. ledna. Potom se čekalo na výrobu a dodání nových segmentů. Teď už je těleso budoucího mostu opět připravené na to, aby stavba obchvatu Klatov mohla pokračovat i v tomto úseku. Tento zádrhel na stavbě nemá vliv na harmonogram ani na rozpočet stavby. Plánované otevření obchvatu to nijak neohrozí. Dohoda se zhotovitelem betonových dílů byla taková, že nové kusy dodá do konce února, aby se hned mohly namontovat. A tato dohoda byla splněna.

„Nastala choulostivá situace, když jsme během výstavby zjistili kontrolou kvality, že nebyly použity správně provedené prefabrikované součástky. To znamená, že ta mostní konstrukce není v naprosto dokonalém technickém stavu tak, jak žádá Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) při výstavbě,“ vysvětlil důvodu bourání mostu mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

„Jde o železobetonové prvky, kde mají být ocelové prvky v určité hloubce toho betonu. A to nebyly. Byly blíže tomu povrchu než by měly být. Díly navíc neměly stejnou barvu a objevovaly se na nich viditelné trhliny. K pochybení došlo už ve výrobě. My jsme na to přišli a odmítli jsme dál s těmito prvky stavět. Vyměnil se kus za kus, jde o odpovědnost zhotovitele stavby,“ popsal technický problém mluvčí Rýdl. Vadných bylo 80 procent původně dodaných dílů. Zástupce zhotovitele odmítl specifikovat, za jakou sumu díly nakoupil a odmítl také vyčíslit výši způsobené škody.

ŘSD trvá na stoprocentní kvalitě

Technonologický problém, kterým bylo zmíněné nedodržení technologie a norem, by se mohl projevit na mostu možná až za 30 let. „My stavíme mostní konstrukce podle nejnovějších projektových dokumentací a s nejmodernějšími technologiemi. Stavíme je tam s technickou životností 100 let. Trváme proto na tom, mít mostní konstrukci, která bude mít technickou životnost 100 let,“ zdůraznil Miroslav Blabol, ředitel ŘSD pro Plzeňský kraj.

Podle slov ředitele Blabola je budovaný obchvat Klatov v délce 8,1 kilometru velmi náročnou stavbu, kdy se staví současně devět mostních konstrukcí. Cena díla dosáhne téměř na miliardu. „Může se stát, že se na stavbě takového rozsahu vyskytnou problémy. Není to nic neobvyklého. Zhotovitel se zatím ke všem problémům stavěl čelem a na svoje náklady je vždy odstranil,“ konstatoval Miroslav Blabol.

Most je součástí násypového tělesa. Komunikace I/27 povede nad ním. Most pak bude komplet přesypaný zeminou. Samotný most je dlouhý asi 30 metrů a jeho výška je do šesti metrů. Termíny dokončení obchvatu Klatov jsou dva. První část bude zprovozněna 15. 8. 2024, druhá část bude hotová 15. listopadu letošního roku. Dvoupruhový obchvat na silnici I/27 z Plzně a dále na Horažďovice nebo na Železnou Rudu je důležitý nejen pro Klatovy, celé Pošumaví, ale i pro Šumavu a cesty do Bavorska.

Už loni se na stavbě obchvatu boural pilíř

Loni v červnu musely bagry na stavbě obchvatu u Slavošovic zdemolovat původně vybudovaný obří betonový pilíř vyztužený železem. Ten musel jít kompletně k zemi v důsledku lidské chyby, která přišla zhotovitele stavby na miliony korun. Při betonáži mostního pilíře došlo k segregaci kameniva. To znamená, že na některých místech se vytvořila „hnízda“ z kameniva, kde je oddělená betonová složka od kamene. Zjištěné závady byly natolik závažné, že nebylo možné pilíř sanovat a opravit.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Richard Beneš

Štítky obchvat Klatov, ŘSD, bourání mostu, rozebírání mostu, obchvat, stavba obchvatu, nový most

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Původně postavili most z vadných dílů. Po zbourání už stojí na místě jeho bleskově vybudovaný nástupce  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.