Úsměv na tváři celé řady Plzeňanů vyvolala informace o novince v plzeňské veřejné dopravě. Počínaje 1. lednem 2024 mohou totiž cyklisté přepravit své jízdní kolo v plzeňské MHD. A to i ve všední den. Na sociálních sítích novinku glosoval i senátor a zároveň starosta plzeňské městské části Slovany Lumír Aschenbrenner (ODS). Odpovědi s náležitým vysvětlením se mu dostalo přímo od Aleše Tolara (STAN), náměstka primátora pro oblast dopravy.
Právě náměstek primátora Aleš Tolar se novinkou pochlubil na sociálních sítích. „Malá, ale snad vítaná změna pro cyklisty v plzeňské veřejné dopravě. Od Nového roku prolamujeme letité omezení a umožníme cyklistům přepravovat své kolo v MHD i ve všední den. Zatím tuto změnu zavádíme jako test na tramvajové lince č.1 Bolevec - Slovany. Právě tato linka byla zvolena s ohledem na typ zde nasazených vozů i na reliéf trasy, kdy může cyklistům usnadnit dostat se bez šlapání s kolem do výše položených míst města,“ uvedl Aleš Tolar.
Doposud bylo možné přepravovat kolo jen o víkendech. Pokud se novinka osvědčí, mohlo by opatření platit i u ostatních linek. „Věřím, že změna bude dalším příspěvkem k většímu využívání kola jako dopravního prostředku pro běžné cestování po městě do školy nebo do zaměstnání i ve všední dny. Do vozů nebude možné brát z bezpečnostních důvodů kvůli nebezpečí požáru elektrokola a elektrokoloběžky. Řidič bude mít právo kolo odmítnout, typicky v případě přeplněného vozu, nutnosti zajistit přednost pro kočárek, invalidu,“ doplnil informaci náměstek primátora pro dopravu.
Při příjezdu tramvaje do zastávky by měl správně cyklista na kolo upozornit a řidič pokynem hlavy, ruky či ústně potvrdit, že může kolo naložit do prostor určených pro kočárek. Maximální počet přepravovaných jízdních kol jsou dvě, jejich uložení nesmí bránit průchodu vozidlem, či užití dveří. Rovněž tak není možné přepravovat jízdní kola obalená bahnem apod. Přeprava jízdních kol je už nějaký čas možná například i v pražské MHD.
Z nového opatření v MHD si hned začali na sociálních sítích někteří lidé utahovat a ptali se, proč potřebují cyklisté jezdit po městě veřejnou dopravou. „Zase o důvod více jezdit autem. I v tak přeplněných tramvajích může navíc s koly jezdit jen sebevrah. To si zase nechal napadnout někdo, kdo v životě MHD nejel,“ napsal jeden diskutují. A přidal se i další: „Místo komfortních širokých cyklostezek cyklisté budou jezdit tramvaji to tu ještě nebylo.“
Další lidé ale novinku vítají a považují ji za velmi užitečnou. „Před lety mi selhalo auto, potřebovala jsem se dostat na nádraží se synem a jeho kolem, když odjížděl na soustředění. Řidič MHD nás odmítl s kolem vzít, byla to velmi stresová situace,“ napsala například Eliška B.
Novinku glosoval i senátor a starosta plzeňské městské části Slovany Lumír Aschenbrenner. „No to dá rozum! Jak jinak než tramvají by se taky mohli cyklistické bez šlapání do výše položených míst města dostat."
Na jeho slova reagoval náměstek primátora Tolar tím, že už delší čas poslouchá řeči o tom, jak rozvoji městské cyklodopravy v Plzni brání to, že naše město není výškopisně k tomuto způsobu dopravy vhodné. Zmínil placatější města jakými jsou České Budějovice, Hradec Králové nebo Olomouc. „Tak proč to dogma neprolomit tím, že do těch "krpálů" na Košutku nebo Světovar se budete moct vyvézt s kolem tramvají. Šiknout se to může, i když se třeba během šichty zkazí počasí a vy cestou z práce nebudete chtít zmoknout. A nebo s dětmi na výletě drobotině dojdou síly a vy už nebudete chtít poslouchat, jak daleko to je ještě domů,“ dodal na vysvětlení Aleš Tolar.