Přesně před pěti lety, 15. listopadu 2018, byl otevřen nejprve pro nákladní vlaky Ejpovický tunel, který je s délkou 4150 metrů nejdelším železničním tunelem v ČR. O den později projel v jižním tubusu první vlak s cestujícími. Tunel citelně zrychlil dopravu, takže z centra Plzně jste ve středu Prahy za 74 minut. Na trati, která je nejfrekventovanější v Plzeňském kraji, přibyly spoje a hlavně se zvýšil počet cestujících v rychlících i v osobních a spěšných vlacích.
„Tunel výrazně pomohl. Jízdní doba z Plzně do Rokycan je teď zhruba poloviční - deset minut u rychlíků a 15 minut u osobních vlaků. Cestujících výrazně přibylo," řekl Martin Fencl z krajské firmy POVED. Na Rokycansku a Plzeňsku zrušil kraj hodně souběžných autobusových spojů. Zůstaly ty, které obsluhují ejpovickou průmyslovou zónu, kam vlak nejezdí a od nádraží je to daleko. Podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) se Rokycany staly předměstím Plzně, což zajišťuje jejich masivní rozvoj a místní mají víc pracovních příležitostí. Firmy z Rokycanska teď mnohem lépe shánějí lidi v Plzni. Přeprava trvale roste od doby, co jsou v provozu nové elektrické jednotky RegioPanter.
„Každou hodinu tam jede rychlík, 20 minut po celé hodině, každou 45. minutu osobák a ve špičce okolo celé hodiny ještě posilové spěšné vlaky Plzeň - Rokycany. Takže od pěti do půl osmé ráno a odpoledne od jedné do půl sedmé tam jezdí vlak každých 20 minut," uvedl Fencl. Kromě spojů na Prahu jezdí tunelem každé dvě hodiny lokální spoj na Chrást, Břasy a Radnice.
Počet cestujících se podle Fencla zvýšil nejen díky rychlosti přepravy, ale také proto, že se změnil koncept rychlíků, které na trase často stavěly. „Od zprovoznění tunelu tam ministerstvo zavedlo západní expresy, jezdí bez zastavení Plzeň - Praha. A do toho zastávkové rychlíky," popsal. Rychlíky mohou jet po trati rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. Úsek Plzeň - Rokycany zvládnou dvakrát rychleji než autobus, konkurenceschopný není ani automobil. Doba cestování rychlíkem mezi Plzní a Prahou se snížila na hodinu a 20 minut a je rychlejší než autobus z Plzně na Prahu-Florenc i z Plzně na Zličín spolu s cestou metrem do centra metropole.
Neděle, 12. listopadu 2023, 16:02
Skutečnou nehodou vlaku v Gotthardském tunelu ve Švýcarsku, k níž došlo 10. srpna letošního roku se inspirovaly složky IZS při svém velkém cvičení. To se uskutečnilo v noci na neděli v Ejpovickém tunelu u Plzně, který je dosud nejdelším tunelem v...
Celou trať mezi Rokycany a Plzní, která se díky tunelu zkrátila o šest kilometrů na 14 kilometrů, modernizovala Správa železnic (SŽ) za 6,8 miliardy koruun. Kolejnice v tunelu jsou ve speciálních panelech pro průjezd záchranářů. Tunel s vnitřním průměrem 8,7 metru je velmi bezpečný, funguje tam ochrana portálů, kamery a laserový systém na detekci pohybu. „Cokoliv se tam dostane od velikosti lišky, tak vyvolá poplach a posílá informace do Rokycan, Prahy, Plzně a na drážní hasiče," popsal při zprovoznění Milan Majer ze SŽ.
Vážná nehoda se v tunelu stala jenom jedna, a to hned pár týdnů po otevření. Koncem prosince 2018 tam zemřela nezletilá dívka, kterou srazil rychlík. Z vyšetřování vyplynulo, že zabezpečovací i kamerové systémy byly funkční. Ještě předtím tam vběhla srnka. Od té doby tam žádná kolize nebyla. Celý tunel je od roku 2019 oplocený a detekuje se veškerý pohyb. Kvalitu zabezpečení, bezpečnost provozu v tunelu i rychlost zásahu podle mluvčí SŽ Nely Eberl Friebové úspěšně prověřilo dosud největší cvičení složek integrovaného záchranného systému, které se konalo minulý týden v noci ze soboty na neděli. V říjnu 2020 tam podle ní železničáři testovali rychlost 200 km/h.
Od nového jízdního řádu se prodlouží jízdní doby mezi Prahou a Plzní o pět až osm minut. Příští rok totiž začne modernizace koridoru mezi Berounem a Karlštejnem s omezením na výtoňském mostu v Praze, kam bude smět v jeden okamžik pouze jeden vlak. SŽ výhledově plánuje delší tunel než ejpovický, o délce téměř 25 km, a to na vysokorychlostní trati Praha - Beroun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.