Počasí dnes2 °C, zítra1 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

Skutečná letošní nehoda vlaku ve Švýcarsku byla námětem obřího cvičení složek IZS v nejdelším českém tunelu

Skutečnou nehodou vlaku v Gotthardském tunelu ve Švýcarsku, k níž došlo 10. srpna letošního roku se inspirovaly složky IZS při svém velkém cvičení. To se uskutečnilo v noci na neděli v Ejpovickém tunelu u Plzně, který je dosud nejdelším tunelem v Česku, měří 4150 metrů a je na trati Plzeň – Praha. V tunelu se nacvičovala situace, kdy vykolejí vlak plný cestujících.

„Při průjezdu osobního vlaku tunelem Ejpovice dojde k technické závadě na podvozku prvního vagonu. V jejím důsledku dojde k vykolejení vlaku. Celkem ve vlaku cestuje 130 osob, včetně vlakového personálu. V důsledku nehody se na místě nachází velký počet raněných osob, 46 lehce zraněných, 15 středně a 10 těžce. Na místo jsou povolány zúčastněné složky IZS,“ popsal námět velkého cvičení mluvčí hasičů Petr Poncar.

Nehoda byla simulována zhruba v polovině tunelu, což je asi dva kilometry od jednotlivých portálů. „Místo nehody i čas byly zvoleny záměrně. Jednak s ohledem na provoz v tunelu a také proto, že provedení cvičení za ztížených podmínek v noci a daleko k jednotlivým portálům, lépe simuluje jednu z horších variant zásahu, které by mohly nastat,“ uvedl dále mluvčí Poncar.

Na místo se sjelo 23 jednotek požární ochrany. To odpovídá více než stovce cvičících hasičů. Největší počet zasahujících jednotek byl shromážděn na portálu Homolka (Ejpovice) a odsud hasiči vjížděli do volného severního tubusu tunelu. Poté, co průzkumem zjistili lokaci havarovaného vlaku, zahájili záchranné práce. „Hasiči evakuovali nezraněné osoby přes bezpečnostní propojky mezi tubusy, prováděli třídění zraněných dle vážnosti jejich poranění a následně je převáželi na portál Chlum (Plzeň), kde je předávali ZZS,“ řekl mluvčí hasičů.

Souběžně s touto činností probíhal i průzkum tubusů s cílem zjistit, zda se zde nenacházejí osoby, které opustily soupravu vlaku ještě před příjezdem jednotek. V průběhu zásahu byl zřízen štáb velitele zásahu, který mimo jiné jako podporu rozhodovacího procesu využil přímý přenos z kamer, které jsou součástí bezpečnostního systému tunelu.

Záchranářům pomáhali i kolegové ze Středočeského kraje

„Zdravotnické operační středisko Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje na místo simulovaného neštěstí vyslalo čtyři výjezdové skupiny RV s lékařem, 11 výjezdových skupin RZP, tři speciální automobily pro řešení událostí s hromadným postižením osob, týlové vozidlo pro HPO, inspektor provozu a mikrobus se SPIS týmem, který má na starosti intervenční podporu zasažených i svědků události. Vypomohli i záchranáři ze Středočeského kraje, vysláním dvou výjezdových skupin ze základen v Hořovicích a Berouně,“ uvedla Andrea Divišová ze záchranné služby.

Účelem taktického cvičení bylo zdokonalení a prohloubení spolupráce mezi jednotlivými složkami IZS, seznámení se s problematikou zásahu v tunelu, zdokonalení organizace a součinnosti všech složek IZS či ověření spojení mezi zasahujícími složkami. Zároveň si všichni zasahující vyzkoušeli specifika zásahu při HPO ve ztížených podmínkách, které představuje třeba tma a chlad. Taktické cvičení probíhalo v tunelu Ejpovice od jedenácté hodiny večerní až do páté hodiny ranní.

Tragická nehoda hned po otevření tunelu

Do plného provozu byl Ejpovický tunel uveden po pěti letech výstavby 9. prosince 2018. Už 29. prosince se tam stala smrtelná nehoda. O život přišla v tunelu nezletilá dívka. Do tunelu vstoupila ze Zábělské ulice v Plzni na Doubravce a došla téměř do čtvrtiny tunelu, který má nejmodernější zařízení na detekci pohybu. Dívku srazil rychlík z Prahy. Byla na místě mrtvá. Není jasné, proč do tunelu šla.

Při vyšetřování tragédie vyšlo najevo, že zabezpečovací i kamerové systémy tunelu byly v době události funkční. Po vstupu dívky do tunelu se nespustil alarm. Zařízení totiž bylo v režimu testovacího provozu, který se stále ještě dolaďoval. V tunelu se využívá na detekci pohybu laserový systém. Kamery pak vyhodnocují, co se tam děje. Automatický poplach vyvolá jakýkoliv živý tvor od velikosti lišky.

Předloni v květnu se po železniční trati u Ejpovic v blízkosti tunelu pohyboval třiačtyřicetiletý cizinec. Muž uvedl, že měl namířeno do Plzně a cestu si chtěl zkrátit skrze tunel. Hazardéra se naštěstí podařilo včas zastavit a vyfasoval za své jednání tučnou pokutu ve výši 10 000 korun.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Hasičský záchranný sbor Plzeňského kraje

Štítky cvičení v tunelu, nehoda v tunelu, Ejpovický tunel, složky IZS

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jan Strapina

Výborně,toto třeba neustále cvičit,protože údálosti ze zahraničí nás učí že nikdo neví co se může stát!!!!!!!!!Nechci to přivolávat,ale právě tehdy,když s něčím takovým nepočítáte,tak se něco vysere!

Pondělí, 13. listopadu 2023, 00:57Odpovědět

Skutečná letošní nehoda vlaku ve Švýcarsku byla námětem obřího cvičení složek IZS v nejdelším českém tunelu  |  Krimi  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.