Plzeňský kraj díky dotacím EU výrazně zlepšil kvalitu svých silnic druhé a třetí třídy. Před 15 lety byl stav silnic z dnešního pohledu katastrofální, řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Evropské dotace v Plzeňském kraji šly za 15 let od vstupu do EU nejvíce právě do dopravních staveb.
"Pokud srovnáme roky 2010 a 2017, tak v roce 2010 bylo v havarijním nebo nevyhovujícím stavu (nejhorší známky 4 nebo 5) zhruba 52 procent všech krajských komunikací. To byly prostě rozbité silnice," řekl Čížek. V roce 2017 už to byla jen třetina a loni a letos kraj opět investuje velké sumy a stav se opět o něco zlepší.
"Unie nám i obcím v silnicích zásadně pomohla," uvedl Čížek. Další peníze na ně vydává kraj ze svého rozpočtu a v posledních letech pomáhá také Státní fond dopravní infrastruktury.
Příhraniční Tachovsko, které mělo před vstupem do EU nejhorší silnice v kraji, je teď nejlepším ze sedmi jeho okresů. Podíl havarijních a nevyhovujících silnic je tam "jen" téměř 25 procent. "Vidím ještě trochu problém na dvou důležitých delších trasách Stráž-Bor (6 km) a Planá-Lestkov (11 km) a vše ostatní už jsou jen velmi krátké úseky, které se buď doopraví anebo se dají dělat jinými technologiemi," uvedl Čížek.
Na Tachovsko šlo loni z krajských peněz přes 160 milionů korun, letos to má být za 121 milionů korun. "K tomu dáme ještě peníze ze SFDI a dále se tam realizují ještě dvě velké stavby, a to silnice Pernolec-Přimda za 80 milionů korun z peněz EU a přivaděč ve směru od Plané na dálnici D5, který investuje státní ŘSD za 95 milionů korun," řekl.
Čížek doufá, že v novém plánovacím období od roku 2021 bude kraj opět čerpat dotace na silnice. "Letos chceme dodělat strategii silniční sítě, aby mohly být už o rok později připravené stavby. Od řady obcí už jsme dostali požadavky a podklady," dodal.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.