Únava za volantem stále způsobuje v Česku ročně přes tisíc dopravních nehod. Mikrospánku podléhají nejčastěji muži. Ukázaly to statistiky Policie ČR i průzkum společnosti Nextbase. Letošní počet nehod zaviněných únavou za volantem bude zřejmě rekordní. Zabránit jim může dodržování několika jednoduchých zásad, následky umí zmírnit moderní technika. Tou je však stále vybaveno jen málo aut na našich silnicích.
Za první pololetí roku 2023 došlo podle statistik Policie České republiky k 785 dopravním nehodám, způsobeným únavou řidiče, spánkem nebo náhlou fyzickou indispozicí. Jejich následkem je letos zatím šest úmrtí, 43 těžkých zranění a 406 lehkých zranění. Pro srovnání, za celý loňský rok bylo takových nehod 1032 s 15 úmrtími, 32 těžkými zraněními a 660 lehkými zraněními. K drobnému snížení počtu nehod, jejichž důvodem byly různé druhy únavy či fyzických problémů, došlo v Covidových letech 2020 a 2021, kdy byl provoz obecně nižší, jinak ale tyto problémy za volantem stabilně způsobují přibližně 1100 nehod ročně.
Únava řidiče byla zřejmě příčinou i tragické červencové nehody, která se stala na silnici I/27 nedaleko odbočky na Horní Břízu na severním Plzeňsku. „Auto tam z dosud nezjištěných příčin vpravo mimo vozovku, kde v silničním příkopu havarovalo. Dále se přetočilo na střechu a zůstalo v pravém jízdním pruhu na komunikaci. Záchranáři na místě bojovali o život jednačtyřicetiletého muže, bohužel už mu nebylo pomoci," informovala mluvčí policie Iva Vršecká O patnáct let mladší žena zemřela o několik hodin později v nemocnici. Ve voze cestovaly i dvě malé děti ve věku dva a čtyři roky. Nejmenší účastníci nehody vyvázli s lehčími zraněními.
Náhlá fyzická indispozice byla zase příčinou další smrtelné nehody v Plzeňském kraji, která se stala 10. července v Mýtě na Rokycansku. „Řidič autočerpadla betonu zřejmě vlivem zdravotních problémů nezvládl řízení a narazil do stodoly. Hasiči zvládli muže vyprostit z vozu a záchranáři okamžitě začali s jeho resuscitací. Muže se jim však už oživit nepodařilo," uvedal další policejní mluvčí Dagmar Brožová.
Podle průzkumu společnosti Nextbase zažilo mikrospánek při řízení 12 procent českých řidičů. Mnohem častěji postihuje muže, zkušenosti s ním má 17 procent dotázaných, zatímco u žen jde jen o šest procent. Z průzkumu dále vyplývá, že mikrospánek postihuje prakticky všechny věkové skupiny stejně. Ztráta pozornosti, byť jen na malou chvíli je přitom velmi nebezpečná nejen pro samotného řidiče a posádku jeho vozu, ale také pro okolí, další účastníky provozu či chodce. Při rychlosti 90 km/h vůz ujede každou sekundu 25 metrů a v dálničních 130 km/h dokonce přes 36 metrů. Průměrný mikrospánek přitom typicky trvá 15 až 30 sekund, během nichž vozidlo nikdo neovládá.
Nová vozidla musí být dle nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2019/2144 vybavena systémy pro upozorňování řidiče na ospalost a nedostatek pozornosti. Těmito asistenty byla vybraná motorová vozidla osazována již v minulosti, nyní půjde o povinnost u všech vozů schvalovaných do provozu. Systémy umí detekovat únavu i spánek řidiče, na něž ho vhodnými způsoby upozorní – například akustickou výstrahou nebo vibracemi volantu. Pokud nereaguje, některé vozy již nyní samy bezpečně zastaví a přivolají pomoc.
U starších vozidel se musí o svou bezpečnost postarat sám řidič. Před jízdou by se měl pořádně vyspat a pokud možno nejezdit v noci, pokud přes den bděl. S únavou mohou účinně bojovat přestávky v jízdě, doporučeno je minimálně 15 minut na každé dvě hodiny za volantem. Dbát musí také pravidelný přísun tekutin, ale ne sladkých, energetických nápojů nebo kávy. Ty sice krátkodobě zlepší pozornost, ale po odeznění účinků nastupuje útlum.
Všechna vozidla schválená v EU k výrobě po 31. březnu roku 2018 mají povinně systém eCall, který v případě nehody automaticky zavolá na tísňovou linku a vyšle na místo incidentu záchranné složky, jsou-li potřeba. U starších vozidel je možné tuto funkci doplnit velmi užitečnou formou v rámci palubní kamery.
„Kromě kvalitního obrazu za všech světelných podmínek, senzoru zrychlení pro detekci nárazu a zamknutí záznamu proti nechtěnému smazání nyní zákazníci stále častěji vyžadují i další pokročilé funkce autokamer,“ vysvětluje Lászlo Szalontai ze společnosti Nextbase. „Nyní mohou být některé druhy kamer vybaveny také SOS funkcí se stejnými vlastnostmi, jako má eCall. Ten v posledních letech prokazatelně pomáhá s rychlým příjezdem záchranných složek k nehodám. Záznam z palubní kamery pak může pomoci policii s objasněním okolností nehody a posloužit i jako důkaz pro pojišťovnu,“ doplňuje.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.