Odstranění čmáranic z vlakových souprav stojí České dráhy několik milionů ročně. Problém s graffiti zdaleka netrápí jen Prahu a střední Čechy, ale také Plzeňský a Karlovarský kraj, kde se náklady na jejich odstranění loni vyšplhaly na 1,5 milionu korun. Účinná obrana proti vandalům ale neexistuje, a tak dopravce investuje například do většího zabezpečení svých areálů a zkouší i speciální nátěry, a to i s pomocí studentů plzeňské umělecké školy.
Poměrně často informují policisté o řádění vandalů, kteří se sprejem v ruce „zdobí“ vlakové soupravy napříč republikou. V našem kraji řádí chuligáni především na nádraží v Plzni, Nepomuku nebo v Domažlicích. Vedení Českých drah došla s tímto letitým problémem trpělivost a v následujících letech plánuje investovat 230 milionů korun do bezpečnostních opatření. Týkat se zdaleka nebudou jen hlavního města. Dopravce chce v příštích třech letech posílit ostrahu na nádražích a instalovat kamerový systém do příměstských vlaků.
Pátek, 30. prosince 2022, 16:20
Hlavní vlakové nádraží v Plzni a jeho nejbližší okolí a jeden vagon posprejoval vandal různými nápisy v několika barvách. Na místě, kde je obvykle velký pohyb lidí, řádil sprejer překvapivě v odpoledních hodinách ve středu 28. prosince.
„Za rok 2022 se náklady na odstranění vnitřních a vnějších graffiti a renovaci laku vozidel za Plzeňský a Karlovarský kraj blížily 1,5 milionu korun,“ vyčíslil mluvčí Českých drah Lukáš Kubát. „Ve spolupráci s Policií ČR a bezpečnostní agenturou aktivněji střežíme místa, kde k útokům nejčastěji dochází. Plánujeme také lépe ochránit odstavené vlaky i díky plánovaným investicím do technického zabezpečení perimetrů odstavných míst,“ doplnil.
„Odstraňování graffiti nás každoročně stojí miliony korun. Rok co rok navíc zaznamenáváme vyšší aktivitu vandalů. Jen v tomto roce jsme investovali do čištění interiérů a exteriérů zhruba deset milionů korun. Důležitým krokem je proto aktivnější střežení míst, kde k útokům nejčastěji dochází. K dispozici máme nově i hlídky se psy,“ upřesnil Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Dalším preventivním krokem je také využití speciálních nátěrů. „Antigraffiti nátěry nebo polepy slouží k snadnějšímu odstranění výtvorů vandalů a zároveň chrání původní lak vozidla před prostředky na odstraňování graffiti,“ přiblížil Kubát.
Průhledný lak testovalo například plzeňské ředitelství Českých drah spolu se studenty plzeňské SUPŠ a ZUŠ Zámeček. A není pochyb, že to bylo pro studenty zábavné zpestření výuky. Po ošetření povrchu vozidla si vzali vagon do parády studenti 2. ročníku oboru Grafický design a 3. ročníku oboru Užitá malba. Aby se ale ochranný lak otestoval, muselo vyvedené dílo zase rychle zmizet.
V loňském roce České dráhy evidovaly v celé ČR více než 400 případů graffiti. Náklady na odstraňování přesáhly pět milionů korun, skutečná škoda je však zhruba dvojnásobná. Na odstranění graffity z jednoho vlaku padne 40 litrů speciálního rozpouštědla, dva tisíce litrů vody a deset hodin lidské práce. Dopravce k této problematice také spustil kampaň Společně za čisté vlaky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.