Na rozkopané ulice současně na mnoha místech v Plzni a s tím související dlouhé čekání v nekonečných kolonách vozidel, si od začátku dubna stěžují řidiči. Motoristé mají potíže s hledáním objízdných tras, aby dorazili do svých cílů a ve městě se pro tento trend vžil výraz „úniková hra.“ Lidem vadí to, že se s opravami začalo už na jaře a nepočkalo se na letní měsíce, kdy je provoz ve městě mnohem menší. Co si o aktuální dopravní situaci v Plzni myslí představitelé politických stran z městského zastupitelstva se dočtete v naší Politické koridě.
OTÁZKA: Obyvatelé Plzně si od začátku dubna stěžují na dlouhé kolony vozidel a špatný průjezd městem v souvislosti s množstvím oprav ulic a uzavírek. Co si o tom myslíte vy?
Jiří Uhlík (PRO Plzeň)
Každoročně se s příchodem jara začínají opravovat komunikace ve městě. A pokaždé v dubnu si spoluobčané stěžují nejenom na špatný průjezd městem, ale na špatnou koordinaci oprav a uzavírek, která omezuje průjezd Plzní. Spousta politických subjektů v rámci volebních programů slibuje zajištění a zlepšení koordinace oprav a uzavírek. Nemyslím si, že je něco takového vůbec možné. Představme si, že s nejlepším svědomím a vědomím naplánujeme uzavírky na Klatovské třídě. Protože všichni víme, že nejmenší počet vozidel je ve městě v průběhu letních prázdnin, naplánujeme akce na Klatovské na červenec a srpen. V blízkém okolí ale může dojít k havárii vody, plynu apod. Nebo ke komplikacím při výběrovém řízení na dodavatele. A vše je jinak. Díky probíhajícím opravám a uzavírkám se vlastně město a všichni účastníci, včetně Vodárny, Teplárny, PMDP a dalších organizací, snaží o eliminaci budoucích havárií. Vím, že se práce a uzavírky koordinují, ale nic není dokonalé. Tak prosím buďme na sebe ohleduplní!
Martin Dittrich (SPD)
Dlouhé kolony vozidel jsou samozřejmě nepříjemné pro nás všechny. Nabízí se otázka, zda by nebylo možné opravy ulic načasovat lépe, do toho až tolik nevidíme. Každopádně se nám cestování po Plzni dost protáhlo, možná by pomohlo doporučit některým řidičům přesednout dočasně na MHD, je to při stávající situaci rychlejší a ubylo by v již přeplněném městě aut.
David Šlouf (ODS)
Kdo v posledních dnech a týdnech musel absolvovat průjezd Rokycanskou třídu, dá mi za pravdu, že ve špičce stráví Plzeňané čekáním v koloně desítky minut. Nehledě na to, že dopravní zátěž se přenesla na všechny přilehlé komunikace, což působí dopravní kolaps v této části Plzně. Vedení města se navíc podařil husarský kousek, dokázalo vytvořit kolonu sahající až do garáží v OC Plaza. To vše v důsledku jejich pojetí plánování uzavírek. A to jsme zatím jen na počátku období oprav. Všichni víme, že opravy jsou nezbytné, ale zkušenost Plzeňanů z posledních týdnů jen odhaluje skutečnou tvář představitelů současné vládnoucí koalice: jsou nekompetentní a jejich sliby Plzeňanům byly nerealistické, tudíž více či méně populistické. Politici za ANO, Piráty i STAN, všichni do jednoho slibovali v kampaních, že zabrání tvorbě kolon v Plzni v případě, že se dostanou k moci. Dnes tvoří vládnoucí koalici a současná zkušenost Plzeňanů ukazuje, že předvolební sliby zmíněných stran neplatí. Nosným tématem kampaně koaličního hnutí STAN byla Plzeň bez kolon, od jejich lídra Aleše Tolara, který je náměstkem pro dopravu, se však dozvídáme, že za uzavírky nemůže, neboť mnohé z oprav jsou realizovány ŘSD potažmo státem, krajem, či městskými společnostmi. Jsme svědky čistého alibismu, kdy vedení města odmítá přijímat zodpovědnost za správu města. Svými výmluvami však koordinaci oprav, která je nezbytná, nezajistí. Apeluji proto na vedení města, aby se přeneslo zpět do reality a začalo spravovat město a nepohybovalo se stále v rovině předvolebních kampaní.
David Procházka (ANO)
Zde se střetávají dva aspekty, a to nutnost oprav a související dopravní omezení. Jistě se shodneme, v tom, že opravy jsou třeba a že každá oprava s dopravním omezením způsobí komplikace. Nicméně, byť se situace lepší, vnímám ještě prostor pro zlepšení koordinování staveb a zároveň zlepšení informovanosti řidičů.
Štěpán Krňoul (KDU-ČSL)
Obyvatelům města se nedivím, že si stěžují na množství omezení a uzavírek. Klíčovým faktorem při těchto omezení je vždy jejich koordinace. A ta letos příliš nefunguje. Jako příklad lze ilustrovat současnou dílčí rekonstrukci na Klatovské třídě u Chodského náměstí. Pokud je v tomto místě zúžená vozovka a nelze odbočit do Edvarda Beneše, tak je nešťastné současně předělávat Hálkovu ulici, která je poblíž. Tím samozřejmě dojde mj. k zahlcení Borské ulice v prostoru mezi mostem Ivana Magora Jirouse a Klatovskou. Rovněž i uzavření zmíněného mostu v březnu pro osobní dopravu nebylo nejvhodnější – o zhruba tři týdny dříve byly jarní prázdniny, které by byly příhodnějším obdobím pro uzavření mostu. Jakýchsi „únikových her“ jsme v Plzni v posledních letech museli absolvovat již několik a zdá se, že nové vedení se z předchozích situací nepoučilo.
Aleš Tolar (STAN)
Bohužel dopravní infrastruktura v Plzni není v dobrém stavu a tak si její správci nemohou dovolit vyhlásit stop stav a nedělat opravy. Musí (a jsem za to rád) provádět pokládky nových povrchů vozovek, opravovat tramvajové tratě, dělat lepší chodníky a stejně tak inženýrské sítě pod nimi. Se začátkem stavební sezony se tyto práce rozjely a bohužel někde skutečně způsobily dopravní komplikace. Věnuji velkou pozornost tomu, aby dopady byly co nejmenší, aby tedy uzavírky byly koordinované. To je velmi těžký úkol, protože investorů provádějících jednotlivé akce je celá řada. Nicméně dohody o termínech se nám s nimi daří naplňovat. Mou snahou je, aby řidiči byli o všech dopravních omezeních včas a přesně informováni a případně díky tomu změnili své dopravní návyky, daným místům se auty vyhnuli, ideálně jezdili spíš veřejnou dopravou nebo na kole či pěšky (pochopitelně pokud to v jejich případě lze). Někdy od veřejnosti zaznívá kritika, že omezení trvají zbytečně dlouho a nepracuje se dostatečně intenzivně. Například u právě aktuální opravy Rokycanské třídy, která dělá největší zlo. Chci zdůraznit, že to je falešný dojem. Naopak. Ředitelství silnic a dálnic, které opravu Rokycanské provádí, po dohodě s městem harmonogram prací nastavilo tak, že je provádí i o víkendech včetně velikonočních svátků. Většinu prací bohužel kvůli hluku nelze provádět v noci, ale třeba na osazování nového dopravního značení byla stanovena doba od půlnoci do brzkého rána. Letošní rok bohužel bude co do počtu stavebních akcí náročný, protože opravit toho musíme a chceme v Plzni skutečně hodně. Moc děkuji všem za trpělivost.
Michal Vozobule (TOP 09)
Ve volební kampani se strany a hnutí ze současného vedení města předháněly ve slibech, kdo lépe zkoordinuje investice všech správců a vlastníků, mluvily o práci v noci, urychlování staveb apod. Realita je ale naprosto jiná. Situace v dopravě v průběhu stavební sezóny totiž budí vždy řadu emocí. Doufám, že nové vedení města snad už poznalo, že není právě rozumné soutěžit ve výše uvedených slibech, protože po nich zůstává pouze pachuť a nepochopení. Samotné město může i při maximální snaze totiž plně ovlivnit de facto pouze vlastní investice. U ostatních je v roli prosebníka, který ale naráží na to, že každá organizace či firma má vlastní rozpočty a harmonogramy, které musí vůči svým nadřízeným a představenstvům dodržovat a plnit. O samotných uzavírkách, dopravních opatření a značení totiž rozhoduje státní správa, která musí vyhovět všem, kteří postupují podle příslušných zákonů. Město by muselo být vlastníkem a správcem všech silnic a sítí ve městě, což není legislativně, ani finančně reálné.
Odpovědi jsou řazeny podle data doručení do naší redakce. Odpověděli představitelé všech politických stran zastoupených v plzeňském městském zastupitelstvu, kromě Pirátů, kteří nedodali odpověď ani po opakované výzvě.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.