Plzeňský kraj připravuje společně s městem Klatovy vybudování autobusového terminálu přímo před železniční nádražní budovou. Dvaadvacetitisícové Klatovy jsou druhým největším městem kraje a po Plzni také místem, kde nejvíce lidí denně přestupuje na regionální autobusové linky. Kraj už v minulosti podpořil budování autobusových terminálů u vlakových nádraží v menších městech, cílem je zjednodušit a zrychlit přestupování a přilákat tak co nejvíce lidí k využívání veřejné přepravy.
Terminál v Klatovech kraj spolu s městem dlouho plánuje. Aktuálně se připravují projekty a vykupují potřebné pozemky. „Autobusové nádraží, které je dnes přes 400 metrů, by se úplně přesunulo těsně před tu budovu. Bude tam parkování pro osobní automobily, měla by tam být cyklověž pro kola, bude tam parkování autobusů, cyklostezka. Prostě moderní přestup: vystoupím z autobusu, přejdu na vlak a jedu dál," popsal hejtmanův náměstek odpovědný za dopravu Pavel Čížek (STAN).
Rozpočet se podle něj bude pohybovat přes sto milionů korun. Na vybudování chce hejtmanství získat dotaci z integrovaného regionálního operačního programu určenou na přestupní terminály.
Několik menších přestupních terminálů už před časem díky evropské dotaci v kraji vzniklo. „My jsme v minulém plánovacím období udělali celkem pět terminálů, kde jsme podpořili města v jejich vlastních zdrojích, které musela dát povinně k té evropské dotaci. Tehdy se podařilo udělat přestupní terminály v místech, kde jsme měli kolem tisíce cestujících denně," řekl Čížek. Nové přestupní autobusové terminály tak vznikly v Blovicích, Přešticích a Nepomuku na jižním Plzeňsku a v Nýřanech a Žihli na severním Plzeňsku. „Teď je připravena řada dalších terminálů v menších obcích, ale ten největší, který si chceme vzít na starost my jako kraj, jsou Klatovy," dodal náměstek.
Vybudování dosavadních menších terminálů v městech, kde žije klem 4000 až 6000 obyvatel, v Žihli kolem 1300 obyvatel, stály desítky milionů korun. Otevřely se v roce 2019. Jejich součástí je několik desítek parkovacích míst pro auta a kola, aby mohli lidé přijet z domova a dál pokračovat veřejnou dopravou. Největší nový autobusový terminál těsně vedle hlavního vlakového nádraží otevřela v prosinci 2018 Plzeň. Vybudování terminálu v Šumavské ulici stálo 150 milionů korun, dvě třetiny nákladů pokryla dotace EU a státní rozpočet.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.