Od pondělního rána budou moct cestující v Plzni využívat novou tramvajovou trať, prodloužení linky číslo 4 z Lochotína na Bory. Trať vede až k Západočeské univerzitě na začátek průmyslové zóny Borská pole. Úsek o délce 1,4 kilometru stál 616 milionů korun s DPH a 355 miliony Kč ho podpořila EU. Do listopadu 2020, na kdy je plánována kolaudace, tam budou jezdit tramvaje ve zkušebním provozu.
Podle předsedy představenstva Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) a náměstka primátora Romana Zarzyckého (ANO) se naposledy rozšířila tramvajová síť v Plzni v květnu 1990. Novou stavbu Plzeň připravovala asi 20 let, do nákupu pozemků dala 170 milionů Kč.
Nová trať vede od křižovatky Klatovská-Kaplířova-U Borského parku k ulici U Letiště, kde je točna. Před ní je ještě jedna točna v Dobřanské ulici u bývalého fotbalového hřiště. Právě tam je také nový přestupní terminál MHD a veřejné linkové dopravy Plzeňska. Součástí stavby tratě je 38 metrů dlouhý most přes silnici I/27 od Klatov.
"Dosud obsluhovaly Borská pole pouze autobusy a jedna linka trolejbusu. Teď už nebudou muset lidé při cestách z centra přestupovat," řekl při dnešním slavnostním otevření trati primátor Martin Baxa (ODS). Nová trať zajistí dostatečně kapacitní napojení území, kam byl problém se v ranních špičkách dostat. "Studenti a zaměstnanci se dostanou rychleji do školy. Propojily se tak fakulty v centru s těmi na Borských polích," řekl rektor ZČU Miroslav Holeček.
Na trase linky číslo 4 přibyly čtyři zastávky v obou směrech - 'Borský park', 'Bory' v nové točně v Dobřanské ulici, 'Technická' u univerzity a 'Univerzita' poblíž ulice U Letiště. "Do točky Bory budou zajíždět všechny tramvajové spoje, ale jen některé (polovina ve špičkách) budou pokračovat až na konečnou Univerzita," řekl generální ředitel PMDP Jiří Ptáček.
Hotový už je také nový přestupní uzel Kaplířova-Dobřanská za 63 milionů korun, který je podle náměstka primátora Michala Vozobule (TOP 09) pro Plzeň klíčový. Umožní přestup na linky MHD z příměstských autobusových spojů z Přeštic, Nýřan a jejich okolí, které už nepojedou na centrální autobusové nádraží. Přesunuly se tam také autobusy MHD z ulice U Borského parku. EU dá na stavbu 39 milionů Kč.
Křižovatka Kaplířova-Dobřanská se změnila v okružní. Kvůli zvýšení přehlednosti křížení Klatovská-Kaplířova-U Borského parku tam město instaluje světelnou signalizaci. U úřadu práce je parkoviště pro 69 vozů. Ode dneška mohou auta opět projet Kaplířovou ulicí.
Město vybuduje do roku 2021 na bývalém fotbalovém hřišti v Dobřanské ulici záchytné parkoviště s 370 místy, zatím největší v Plzni. Dnes je tam technika stavebních firem. Budou na něm zdarma parkovat řidiči, kteří přijedou z jihu nebo západu, a lidé z univerzity a úřadu práce. Investice do zpevněné plochy si vyžádá jednotky milionů korun.
Město s PMDP zvažují také výstavbu tramvajové trati na sídliště Vinice, kde se plánuje další výstavba na Sylvánském vrchu. "Je první v pořadí, kterou bychom rádi ve spolupráci s městem zařadili do plánu a následně posunuli k realizaci," uvedl dopravně provozní ředitel PMDP Miroslav Macháň. Podle něj se hovoří i o prodloužení linky číslo 1 do bývalých kasáren Slovany na Nepomucké třídě, kde by se měly vzniknout stovky bytů i podnikatelské objekty. V záměrech zatím naopak není prodloužení tramvaje na konec Borských polí ve směru na Domažlice. "Ale nedá se vyloučit, že poptávka po dopravě v téhle oblasti ukáže, že to bude zapotřebí," uvedl Macháň. Vozobule dodal, že chce příští rok nechat zpracovat generel veřejné dopravy, který řekne, kam má ještě význam vést tramvaj.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.