Počasí dnes1 °C, zítra2 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Není reálné, aby hodinu od začátku kalamity, sněžení a náledí byly sjízdné v daný moment všechny silnice okresu, říkají silničáři

Údržbu přes 400 kilometrů silnic I. tříd a dálnice D5 zajišťuje v Plzeňském kraji jako správce Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Zimní období je stanoveno od 1. listopadu do 31. března následujícího roku. Předmětem zimní údržby je zmírňování závad vznikajících povětrnostními vlivy a podmínkami za zimních situací ve sjízdnosti v pořadí stanoveném podle důležitosti jednotlivých komunikací.

Koordinace veškerých činností souvisejících se zimní údržbou je zajišťována dispečinkem, který je k dispozici 24 denně. Ten řídí zásahy zimní údržby, podává hlášení o sjízdnosti komunikací, poskytuje informace a také přijímá podněty. Pokud na některých úsecích selže technika, upravuje trasy dalších vozidel tak, aby byla údržba silnic zajištěna podle plánu a aktuální potřeby.

Údržbu části dálnice D5 na území Plzeňského kraje zajišťuje přímo ŘSD ČR prostřednictvím středisek správy a údržby silnic Svojkovice, Ostrov u Stříbra a Rozvadov. „Údržbu silnic I. třídy pak pro ŘSD ČR zajišťuje Správa a údržba silnic Plzeňského kraje. Ta dále zajišťuje i údržbu silnic II. a III. tříd. Silničáři jsou už nyní na zimní období připraveni a sklady posypových materiálů mají naplněné. Zásoby materiálu v současné chvíli čítají zhruba 25 tisíc tun posypové soli a 25 tisíc tun kamenné drti a písku. Připraveno vyjet je pak více než 120 posypových vozů na 102 okruzích,“ informoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Údržba silnic komunikace rozděluje do jednotlivých okruhů, které jsou rozdělené podle použitých technologií údržby. Každý okruh má svou přesnou trasu, kterou musí řidič s posypovým vozem projet. „Samotné okruhy mohou být až 50 kilometrů dlouhé. Není proto reálné, aby například hodinu od začátku kalamity, sněžení nebo třeba náledí byly sjízdné v daný moment všechny silnice okresu. Samotné technologie údržby se pak dají rozdělit do několika skupin,“ uvedl mluvčí.

Se sněhem a ledem bojují silničáři několika způsoby

K odklízení sněhu se používají chemické rozmrazovací materiály, dávkování při posypu chloridem sodným nebo chloridem vápenatým se dělá podle intenzity sněžení. Při malé intenzitě (1 – 1,5 cm za hodinu) se sype dávkou 10 g na metr čtvereční, při větší intenzitě dávkou 20 g. Posyp solí je nejdražší technologií zimní údržby.

Na náledí nebo na uježděné sněhové vrstvy se používají chemické rozmrazovací materiály. Ty se aplikují až na zbytkovou vrstvu sněhu, kterou již nelze odstranit nebo snížit mechanickými prostředky. Těmito materiály lze účinně a rychle odstraňovat vrstvy uježděného sněhu do tloušťky 1 – 2 cm nebo náledí do tloušťky 2 mm. Na vyšší vrstvy je nutný opakovaný posyp. Při teplotách kolem minus pěti stupňů Celsia se použije chlorid sodný, při teplotách kolem -15 stupňů pak chlorid vápenatý, případně směs obou chloridů. Minimální dávka pro tento typ posypu je 20 g na metr čtvereční.

Inertní materiál, kam patří posyp drtí, pískem, struskou a dalšími materiály se používá na silnicích, které nejsou udržovány pomocí chemických rozmrazovacích materiálů. Pro posyp náledí je vhodný jemnozrnný materiál, na nezledovatělé uježděné sněhové vrstvy s obsahem hrubých frakcí zrna větší než 4 mm. V zastavěných oblastech se nesmí používat materiál se zrny nad 8 mm. Přímé úseky silnic se sypou dávkou cca 70 až 100 g na metr čtvereční.

Zásněžky se staví tam, kde je silnice větrem zafoukávána sněhem a tvoří se sněhové jazyky nebo závěje. Právě tam jsou zásněžky velmi účinné. „Často však narážíme na neochotu majitelů pozemků povolit osazování těchto zásněžek. Řidiči posypových vozů pak tato kritická místa nedokážou vždy dokonale ošetřit, protože vítr jejich práci opakovaně maří,“ poznamenal Rýdl.

Důležitá je také solanka, což je roztok vody a soli v poměru 22:1 a používá se ke zvlhčování soli při posypu vozovek. Zvlhčením se zajistí rychlejší působení posypu. Solanka se vyrábí přímo na jednotlivých střediscích naší organizace v míchacích zařízeních.

Ohodnoť článek

Foto SÚSPK, ŘSD,

Štítky zimní údržba, údržba silnic, SÚSPK, ŘSD, sníh na silnici, ledovka, silnice, Ředitelství silnic a dálnic, materiál, údržba, Plzeňský kraj, Svojkovice, Ostrov u Stříbra, Rozvadov

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Není reálné, aby hodinu od začátku kalamity, sněžení a náledí byly sjízdné v daný moment všechny silnice okresu, říkají silničáři  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.