sobota 2. července 2022 Patricie

FOTO: Podívejte se do útrob hlavního nádraží, kde probíhá rozsáhlá rekonstrukce za 670 milionů

Obrovskou a velmi náročnou rekonstrukcí prochází památkově chráněná výpravní budova plzeňského hlavního nádraží. Objekt, který se cestujícím slavnostně otevřel v roce 1907, dostane novou střechu, fasádu a okna. Velké změny dozná také interiér. Správa železnic (SŽ) dnes stavbu mimořádně otevřela pro veřejnost. Předem zaregistrovaní zájemci mohli spatřit místa jako jsou spletité sklepy či terasy.

Současná budova nádraží v Plzni se slavnostně otevřela 17. července roku 1907. Stavitelem byl Rudolf Štech, který se podílel i na financování. To ho však uvrhlo do obrovských dluhů, což nakonec vedlo k jeho sebevraždě v lednu 1908.  

„Chtěli jsme veřejnosti ukázat, co se skrývá uvnitř takto rozsáhlé budovy. Jsou to místa, kam se člověk normálně nepodívá. Zároveň jsme chtěli lidem přiblížit, jak vypadá průběh rekonstrukce a co všechno se tady musí udělat,“ říká úvodem mluvčí SŽ Radka Pistoriusová. Rekonstrukce objektu za 680 milionů by měla být hotova do prosince 2023.  

Skupinky předem zaregistrovaných zájemců si po příchodu vyzvedly vesty a helmy. Poté se vydali do sklepů, které budou sloužit jako technické zázemí a prostory výhradně pro zaměstnance drah. Další cesta vedla do míst, kde vznikne nová restaurace. Během prohlídky se lidé mohli dostat až ke 160 tunové kupoli, kde se za dva měsíce uskuteční nejnáročnější fáze celé rekonstrukce. 

„Pro nás jako diváky to bude určitě zajímavá podívaná. Okolo kupole vznikne lešení a jakýsi sarkofág. Postupně budou stavaři odkrývat střešní krytinu, kontrolovat krovy a pokládat krytinu novou. Každý krok konzultujeme s památkáři. Některé přístavby se odstraňují, což odhalí například zdobné štukatérské prvky, které byly zakryty. Skutečně si nedovolíme udělat nic, co by památkáři neschválili,“ zdůrazňuje mluvčí.

Trasa prohlídky vedla také k hlavnímu schodišti, kde budou nově eskalátory a výtahy. Hala dostane také nové osvětlení, kamery i hlasové majáčky pro nevidomé a indukční smyčky pro sluchově postižené. Lidé se také nemusí bát toho, že by sochy hutníka a železničáře zmizely. Po dokončení rekonstrukce se vrátí zpět do vestibulu hlavního nádraží.  

V hale přibudou eskalátory, zdroj vizualizace: Správa železnic

„Do teď byli cestující zvyklí, že když přijdou do spodní haly, tak hned na kraji jsou pokladny. Ty se teď přesunou do části pod horní halu a tady vniknou komerční prostory, což přinese velké oživení. Úplně nejvíc se změní horní hala, kde budou toalety a vznikne tam obchodní pasáž,“ přiblížila Pistoriusová.

Podle jejích slov se už teď ozývají zájemci, kteří by si chtěli v této atraktivní lokalitě pronajmout prostory. Správa železnic to jedině kvituje, protože alespoň mohou jednotlivé jednotky přizpůsobit požadavkům nájemců. „Snažíme se, aby ta nabídka byla pestrá. Určitě tady vznikne restaurace s možným venkovním posezením. Máme ale i zájemce jako jsou například kadeřnice a podobně,“ dodává mluvčí. Zázemí by tu měla najít také například městská policie. 

V dubnu 1945 dostala budova minimálně dva přímé zásahy při mohutném náletu britského RAF. Po válce se uvažovalo o totální demolici, neboť tlaková vlna výbuchu nadzvedla a posunula ocelovou konstrukci kopule o 15 centimetrů. Nakonec se ji však mostaři ze Škodovky vrátili na původní místo. Výzdoba budovy ale byla při provizorních opravách značně zjednodušena a upravena. 

Nádraží je dominantou Plzně už 115 let

„Památkově chráněná není jen samotná budova, ale také terasy, kamenné zdi i celý přednádražní prostor. Nejpodstatnějšími změnami oproti současnému stavu bude doplnění chybějící bohaté výzdoby zastřešení kupole na její exteriérové straně do původní podoby. Zásadní proměnou projde nepůvodní horní hala, která bude zcela nová, moderní, vzdušná, dokonale prosvětlená přirozeným světlem,“ připomněl vedoucí Odboru památkové péče Magistrátu města Plzně Karel Zoch

Budova Hlavního nádraží poškozená po náletu 17. dubna 1945, zdroj: Vrtulnik.cz

Dnešní rozsáhlá reprezentativní nádražní budova byla postavena v roce 1908. Projekt vypracoval architektonický atelier při vídeňském ministerstvu železnic vedený architektem Karlem Immerem. Stavební práce tehdy provedla stavební firma plzeňského architekta Rudolfa Stecha, autora řady honosných domů v Plzni. Proslavila ho zejména spolupráce s významným českým malířem Mikolášem Alšem, který pro Stechovy domy navrhoval sgrafitovou výzdobu. 

„Nádražní budova je významnou památkou z období přelomu stylů romantického historismu a secese. Po urbanistické stránce je velmi atypicky pojatá, neboť výpravní budova je umístěna ostrovně uprostřed kolejiště. Dalším unikátem je skutečnost, že cestující vstupují do budovy o jedno podlaží níže, než je kolejiště a nemusejí tak složitě překonávat tzv. ztracené spády. Tím plzeňské nádraží předběhlo dobu. Dnes se u nově projektovaných stanic vysokorychlostních tratí ve světě používá obdobný systém, kdy kolejiště je vždy v jiné výškové úrovni, než vstup do budovy,“ popsal Zoch. 
 

Hodnocení článku je 72 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Zuzana Duzbabová

Štítky rekonstrukce hlavního nádraží, Správa železnic, historie, hlavní nádraží Plzeň, historický objekt

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.