Už rok pracují informaci na takzvaném digitálním dvojčeti Plzně. Zatím nejvýraznějším posunem je unikátní model stadionu ve Štruncových sadech. Jeho 3D vizualizace pomůže především složkám integrovaného záchranného systému. Díky počítačovému modelu mohou nasimulovat různé situace, mezi které by mohl patřit únik chemikálií, exploze nebo teroristický útok. Program jim následně ukáže detailní plány budovy, díky kterým mohou zvolit nejefektivnější postup při zásahu.
„Představme si například požár na stadionu. Naším cílem je, aby velitel díky modelu, který bude mít okamžitě dostupný, dokázal zobrazit podrobně vnitřek budovy a zvolit tu nejlepší strategii zásahu. To znamená, aby měl přehled například o tom, kudy vedou sítě, elektřina, plyn v daném místě, aby si dokázali změřit během pár kliknutí dveře a podobně. Aktuálně jsme ve fázi, kdy posloucháme požadavky složek IZS a snažíme se nastavit míru detailu modelu, aby pro ně byl co nejpřínosnější,“ vysvětluje ředitel Správy informačních technologií města Plzně (SIT) Luděk Šantora.
Odborníci v současné době připravují prostředí, v němž bude digitální dvojče fungovat. I přes komplikace spojené s pandemií koronaviru běží vše podle plánu. „Obecně lze říct, že o digitálním dvojčeti a 3D modelech se už sice poměrně dlouho mluví, ale reálně je to stále novinka. Je to hodně o prošlapávání nových cest, což není jednoduché a občas se něco nepovede. Už jen fakt, že neexistují ‚normy‘ pro formáty dat, a proto není jednoduché poskládat technické řešení. Tento projekt má velký potenciál přinést do života v západočeské metropoli, a nejen sem, mnoho dobrého,“ zdůrazňuje ředitele úseku Aplikace SIT Tomáš Krblich.
Plzeň už má díky programu více než rok model dopravy. „Může si namodelovat situaci, co se stane, když se začne stavět a přinese to uzavírky a omezení. Dále kudy budou lidé jezdit, jak se zatíží souběžné silnice a tak," uvedl Šantora. Pracuje s daty z 1100 indukčních smyček v křižovatkách, s obrazy z kamer o počtech aut a s daty od mobilních operátorů.
„Někdy je obtížné představit si přínos podobných technologicky náročných inovativních projektů. Digitální město má velký přesah. Díky němu máme naše město zmapované, pořídili jsme model samotných budov, ale i terénu a povrchu včetně budov a stromů. Tato data se učíme zpracovávat a chceme je využít například při plánování další výstavby, můžeme pracovat s oblastí dopravy, životního prostředí, podpory turismu a podobně,“ doplnil primátor města Plzně Martin Baxa (ODS).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.