Počasí dnes8 °C, zítra9 °C
Pondělí 25. listopadu 2024  |  Svátek má Kateřina
Bez reklam

Unikátní jízdárna ve Světcích se dočká kompletní obnovy za 75 milionů korun

Největší česká jízdárna a druhá největší jízdárna ve střední Evropě prochází náročnou rekonstrukcí. S opravami se začalo už v roce 2000, kdy objekt dostal novou střechu, okna a sociální zázemí. Nyní vše míří ke zdárnému konci a už v létě se začne pracovat na finálním dokončení. Město Tachov jako vlastník získá na rekonstrukci až dvě třetiny financí z evropských fondů.

Finálního dokončení se jízdárna dočká snad už v příštím roce. S pracemi se začne ještě letos o prázdninách. „Stavbu zahájíme v červenci nebo v srpnu, musíme ji dokončit včetně vyúčtování do konce roku 2023," uvedl starosta Tachova Ladislav Macák (Patrioti Tachova). Město si na stavbu půjčí, protože ji musí předfinancovat. Z evropských fondů získá dotaci ve výši až 65 procent, zbytek doplatí ze svého.

Jízdárna byla dispozičně naprosto podřízena svému účelu. Obsahovala v suterénu kovárnu, sklady, uhelnu, byt kováře, prostory pro odvoz hnoje. V patrech se nacházely lóže, ochozy a obytné pokoje s toaletami. Bylo zde možné ustájit 24 koní.

„Po stranách se budou dělat dva výtahy, aby byly prohlídkové trasy v jednotlivých patrech bezbariérově přístupné. Dále se tam musí udělat stavební a dokončovací úpravy a vše vybavit tak, aby už byla jízdárna kompletně hotová. Dodavatel už je vybraný, práce budou kontrolovat památkáři," popisuje starosta.

Nově tam vznikne muzeum kovářství a bylinek, zázemí pro účinkující, restaurace, byt správce a sklady. Projektantem je architekt Jan Soukup, který je podepsán pod rekonstrukcemi řady stěžejních památek v Plzeňském kraji.

Jízdárnu nechal v letech 1858 až 1861 vybudovat kníže Alfréd I. Windischgrätz. Užíval ji ale krátce, neboť v roce 1862 zemřel. Po zestátnění jízdárny v roce 1945 budova chátrala. V roce 1981 dokonce padaly úvahy, že se budova zbourá. K tomu naštěstí nedošlo. Až v roce 1999 prošel o jeden hlas návrh na zastupitelstvu, že město objekt zachrání. V té době se jednalo o naprostou ruinu, kterou držel pohromadě jen krov a strop. Jako první se tedy musela vyřešit statika objektu. Od roku 2000 se náklady na obnovu monumentální jízdárny pohybují okolo 90 milionů korun. Třetinu zaplatilo město, zbytek ministerstvo kultury.

Pohled na jízdárnu v roce 2001, kdy dostala novou střechu, zdroj: Jízdárna Světce

Jízdárnu navštěvovalo před pandemií asi 6 000 lidí ročně, zájem o ni mají i filmaři, kteří využívají i okolní ruiny nedostavěného romantického zámku. „Je to určitě tahák. Už měsíc je model jízdárny také v Miniaturparku v Mariánských Lázních," dodal starosta.

Dosud byl otevřen sál a v prvním patře prohlídkové trasy, které se ještě rozšíří o další patra. Na podzim už bude přístupná expozice kovářství, na níž se pracuje. Během výstavby bude jízdárna občas úplně uzavřená. Do září tam bude ještě hudební festival Dveře jízdárny dokořán.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Atelier Soukup Opl Švehla & AK11

Štítky jízdárna, Světce, Tachov, rekonstrukce, historie, památka, střední Evropa, Ladislav Macák, Jan Soukup

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Unikátní jízdárna ve Světcích se dočká kompletní obnovy za 75 milionů korun  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.