Byl vyroben pro námořnictvo Spojených států v roce 1943 a sloužil k základnímu výcviku pilotů v Texasu. Osud tomu chtěl, že nakonec zaparkoval v hangáru v Líních u Plzně. Je to už deset let, co se sem letoun dostal. Pravidelně se účastní leteckých dnů. Pozorné oko si ho tu a tam může všimnou i při průletech v okolí západočeské metropole.
Délka: 7,62 m
Výška: 2,79 m
Rozpětí: 9,80 m
Plocha křídla: 27,59 m2
Prázdná hmotnost: 878 kg
Max. hmotnost: 1 232,00 kg
Cestovní rychlost: 165 km/h
Přezdívají mu Žluťák nebo Starouš, oficiálně je to Boeing B 75 Stearman a je jedním z nejznámějších amerických dvouplošníků. Prototyp vznikl už v roce 1933. Původní majitel Lloyd Stearman před začátkem II. světové války prodal svou leteckou továrnu společnosti Boeing Company ze Seattlu. Boeing Stearman byl používán k základnímu leteckému výcviku v armádě a námořnictvu Spojených států amerických a v mnoha dalších armádách spojenců. Tento Stearman se v roce 1948 dostal do soukromého vlastnictví.
„V roce 1952 náš Stearman potkal osud většiny po válce provozovaných letadel tohoto typu. Pro své výtečné letové vlastnosti a ovladatelnost v malých výškách byl Stearman oblíbeným práškovacím letadlem. Letadlo bylo přestavěno na práškovací a přestavba zpět na dvoumístnou verzi byla provedena v roce 1969. S registrační značkou N 1330M létal Stearman do roku 1985,“ říká majitel letounu a předseda leteckého spolku Classic Trainers Jiří Horák.
V roce 1987 prošel letoun renovací a navrátila se mu jeho autentická podoba i vybavení odpovídající námořní verzi z konce roku 1943. V červenci 2010 se letoun dostává do Hangáru 3 na letišti v Líních u Plzně. „Od jara 2015 létá Stearman v novém zbarvení z doby, kdy se na typu cvičili na letišti De Winton v provincii Alberta v Kanadě budoucí čs. bojoví piloti RAF,“ dodává Horák.
Letoun je možné zahlédnout na aviatických dnech a různých leteckých show.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.