Dnes, 12:02
I když si motoristé v Plzni často stěžují na kolony, uzavírky a dopravní zácpy, aktuální data z mezinárodního projektu Friendly City Index ale ukazují jiný obrázek. Doprava v největších českých městech je ve skutečnosti plynulejší, než si lidé myslí. V dopravních zácpách tráví více než dvě hodiny týdně pouze 21,9 procenta obyvatel. To je výrazně méně než regionální průměr 35,6 procenta napříč střední a východní Evropou.
Praha přitom dosáhla vůbec nejlepšího výsledku mezi hlavními městy, Brno a Plzeň pak patří mezi deset měst s nejplynulejší dopravou v celém regionu. „Ač se to na první pohled nemusí zdát, Praha patří dlouhodobě k nejméně přetíženým městům ve střední Evropě. Pomáhá tomu kombinace silné sítě MHD, tramvají a metra, ale také fakt, že Češi využívají veřejnou dopravu výrazně častěji než obyvatelé okolních zemí,“ říká Josef Rückl, šéf ride-hailingových služeb společnosti Bolt pro Česko a Slovensko, která je partnerem projektu.
Brno i Plzeň vykazují nižší dopravní zátěž než většina měst obdobné velikosti ve střední Evropě. Společným jmenovatelem českých měst je především silná a dostupná síť veřejné dopravy – podle dat Friendly City Indexu využívá MHD jako hlavní způsob přepravy více než 38 procent Čechů, což je jeden z nejvyšších podílů ve střední Evropě. Právě vyvážený dopravní mix, kde se lidé častěji spoléhají na metro, tramvaje a regionální spoje než na osobní auta, pomáhá českým městům udržet plynulejší provoz i v dopravních špičkách.
Podle průzkumu tráví více než dvě hodiny týdně v dopravní zácpě 35,6 procent obyvatel měst střední a východní Evropy. To je pro kontext více než 100 hodin ročně. Nejhorší situace je v Rumunsku, devět z deseti nejhorších měst v žebříčku pochází právě z této země. Na opačném konci spektra se umístily Lotyšsko, Slovensko, Estonsko a Česká republika, které tvoří čtveřici zemí s nejplynulejší dopravou v regionu.
V rámci metropolí regionu je Praha nejlepší z celého srovnání – pouze 24 procent obyvatel zde tráví v dopravních zácpách více než dvě hodiny týdně. Například v rumunských městech Bukurešti je to 74,5 procenta a v Temešváru dokonce 75 procent. „Pražané často vnímají dopravní situaci optikou vlastního denního stresu, ale v širším měřítku patří Praha k metropolím s nejplynulejší dopravou v celé střední Evropě,“ doplňuje Rückl.
Dopravní přetížení zároveň mění chování lidí. Více než polovina respondentů ze střední a východní Evropy (53 procent) přiznává, že se kvůli kolonám vyhýbá dopravní špičce. Často také mění své dopravní zvyklosti. Na veřejnou dopravu přešlo 38 procent motoristů, 28,5 procenta na chůzi a deset procent na kolo nebo koloběžku. Češi spolu s Estonci patří mezi ty, kteří MHD volí nejčastěji, celkem 39 procent. Z top 10 měst v regionu, ve kterých lidé jako primární způsob pro cestování volí právě hromadnou dopravu jsou hned čtyři česká města - Ostrava, Praha, Brno a Olomouc.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám