Za cenu šrotu koupila před lety Plzeň unikátní Faltusův most z roku 1931. Od té doby leží jedinečná konstrukce ladem a rezaví. To se ale změní. Ještě letos začne Faltusův most opět sloužit lidem. Je k tomu ale zapotřebí, aby se historická památka přesunula z bývalého areálu Škodovky na nové místo přes karlovarskou výpadovku těsně za okraj Plzně.
Nově budou po mostu jezdit cyklisté a chodit pěší na výlety mimo jiné do oblasti vrchu krkavec. Práce na přesunu a uložení Faltusova mostu už začaly a město vyjdou na 60,7 milionu korun s DPH, z toho 16 milionů pokryje evropská dotace.
„Po mostu chodily generace Škodováků do práce, ale při přestavbě tratě byl sejmut a ležel nevyužitý. Město ho získalo do vlastnictví a stát most uznal za kulturní památku. Nebylo tedy možné, aby skončil jen tak ve šrotu a jsem rád, že konstrukce bude mít zase nové využití a cyklisté a chodci díky němu budou moci bezpečně a pohodlně překonávat rušnou karlovarskou výpadovku,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar (STAN).
Na mostě v novém umístění bude zhotovena nová železobetonová mostovka, čímž bude obnoven jeho původní charakter ze 30. let minulého století. Osvětlení vyřeší trojice historizujících svítidel umístěných na horním rámovém portálovém ztužení, a to na začátku, uprostřed a na konci mostu. Tím bude opět dosaženo původního stavu z doby prvorepublikového provozu mostu.
„Je lávka opravdu tak vzácná, že se těch 60 milionů vyplatí? Nebo není lepší postavit novou lávku za polovinu ceny?“ podivoval se loni na podzim na jednání městského zastupitelstva David Šlouf z opoziční ODS. Akci někteří další zastupitelé města kritizovali i proto, že posléze bude stát most v Chotíkově, tedy mimo katastr města. Navíc v Chotíkově vyroste přes stejnou silnici úplně nová lávka na 30 milionů.
Most navržený Františkem Faltusem vyrobily Škodovy závody v roce 1931. Původně sloužil Škodovákům k překonávání železniční trati na Domažlice, která areálem Škodovky prochází. Podle Jany Bukovské z Národního památkového ústavu v Plzni šlo o první použití ocelové konstrukce plně svařované elektrickým obloukem u silničního mostu na území tehdejšího Československa. Ve své době šlo také o největší most svého druhu na světě. Na svém původním místě sloužil do roku 2019, pak jej odkoupilo město Plzeň za cenu šrotu, tedy přibližně za 3,5 milionu korun.
Takzvaný Faltusův most nese jméno profesora Františka Faltuse (1901–1989), který po studiu techniky ve Vídni a práci v tamní mostárně Waagner-Biro nastoupil v březnu 1926 v Plzni do Škodových závodů. Stal se průkopníkem nové technologie svařování mostních konstrukcí.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.