Jako třetí v republice plánuje Plzeňský kraj zavést pro svoje obyvatele zdarma on-line lékařskou pohotovost. Systém by měl zlepšit dostupnost zdravotní péče pro všechny jeho obyvatele. Službu budou lidé moci využívat telefonicky, online chatem nebo videohovorem s lékařem prostřednictvím aplikace v telefonu nebo přes webové stránky, a to 24 hodin 7 dní v týdnu. Lékař může poskytnout základní konzultaci s akutním stavem, navrhne další postup. Vystaví také e-Recept. Řadě pacientů tak odpadne návštěva pohotovosti a vše si tak zařídí ze svého domova.
Radní Plzeňského kraje už schválili vyhlášení veřejné zakázky na dodavatele systému online lékařské pohotovosti. „Spuštění on-line pohotovostí je dalším krokem k modernizaci zdravotní péče v našem kraji. Tento systém nabídne rychlou konzultaci s odborníky z pohodlí domova, což ulehčí nejen obyvatelům, ale i našim zdravotnickým zařízením,“ uvedl hejtman Plzeňského kraje Kamal Farhan (ANO). „Jde o skvělý doplněk zdravotnické péče pro naše obyvatele, a to i v odlehlých částech regionu,“ dodává.
Platforma garantuje reakční dobu do 30 minut od podání žádosti. Tento systém zajistí efektivní a rychlou komunikaci mezi lékařem a nemocným. „K dispozici budou kvalifikovaní lékaři se specializací na všeobecné praktické lékařství, pediatrii a praktické lékařství pro děti a dorost. Celý personál splňuje přísné požadavky odborné způsobilosti dle platné legislativy,“ vysvětluje náměstek hejtmana pro oblast zdravotnictví Tomáš Soukup (ANO).
V požadavcích na dodavatele systému je nejen zajištění softwarové podpory, ale také zajištění kvalifikovaných zdravotníků, kteří budou distanční péči poskytovat. Systém je navržený tak, aby pokryl potřeby všech obyvatel regionu v jakoukoli denní či noční hodinu. Plzeňský kraj se stane třetím místem v České republice, kde tento systém bude fungovat. Systém už běží v Jihočeském a nově také v Karlovarském kraji. Cena, kterou bude kraj za službu platit, vzejde z výběrového řízení.
Lékař při on-line video hovoru může sedět v Praze nebo v Brně nebo v úplně jiné části republiky. Podle dosavadních zkušeností z Jihočeského kraje je reakční doba asi 90 sekund od zavolání do uskutečnění videohovoru.
V řadě okolních států už systém on-line pohotovostí běží delší dobu. Díky tomu došlo k poklesu návštěv na pohotovosti o 20 procent. „Zdůrazňuji, je to doplňková služba pro občany, kteří mají větší vzdálenost na pohotovosti, jsou třeba v odlehlých oblastech. Pacienti mohou využít spojení s lékařem přes webovou kameru. Třeba rodiče s dítětem z nějakého odlehlejšího místa pak nemusí jezdit na pohotovost nebo rovnou do nemocnice. Rozhodně ale neříkám, že to vyřeší problém pohotovostí. Je o jeden střípek z mozaiky,“ doplnil hejtman Farhan.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.