Velkoformátová Šumava umírající a romantická od Josefa Váchala vydaná autorem v roce 1931 zvítězila v odborné anketě o Nejkrásnější českou knihu století. Anketu vyhlásil Památník národního písemnictví/Muzeum literatury a Projekt Identita. Druhé místo obsadil J. F. Cooper: Poslední Mohykán od J. F. Coppera s ilustracemi Jiřího Šalamouna, vydaná v roce 1972.
Váchalova vítězná publikace patří mezi nejvýznamnější česká umělecká díla 20. století. Autor ji ručně vysázel a vytiskl. Velkoformátová kniha obsahuje 74 barevných dřevorytů je svázaná do celokožené vazby a váží 20 kilogramů. Jde o raritní knihu. Je výsledkem mnohaletých potulek Šumavou, kterou Josef Váchal obdivoval pro její tajuplnost a panenskost, ale zároveň se hrozil její postupné devastace lidskou civilizací. Knihu si vlastnoručně vysázel z tisíců jím vyřezaných liter. Svazek má rozměry 65 x 49 cm. Váchal knihu vydal v počtu pouhých 11 výtisků. Autor žijící v letech (1884 až 1969) byl malíř, grafik, ilustrátor, sochař, řezbář a také spisovatel a básník.
„Josef Váchal je zejména komplexní osobnost. Jednak originální, propojuje literární s grafickou stránkou, uměleckou a v rámci přípravy těch knih i řemeslnou. Takže je to ocenění té komplexnosti a mimořádné osobnosti, ta vítězná kniha Šumava umírající a romantická je navíc ryze autorské umělecké dílo," řekl ředitel Památníku národního písemnictví Michal Stehlík.
Váchalova tvorba byla ovlivněna expresionismem a prvky symbolismu, naturalismu a secese, pokoušel se však o vlastní stylově nevyhraněné umělecké vyjádření. Vytvářel vlastní knihy, které nesly podobu uměleckého rukodělného artefaktu. Umísťoval do těchto knih četné ilustrace dřevorytem, knihy sám sázel, vázal a tiskl, a to jen ve velmi omezeném nákladu několika kusů. Takto vzniklé knihy Krvavý román, Šumava umírající a romantická a Receptář barevného dřevotisku se zařadily mezi nejvýznamnější díla české grafiky 20. století.
Anketu Nejkrásnější česká kniha století vyhlásil Památník národního písemnictví/Muzeum literatury a Projekt Identita, který se zabývá českým grafickým designem ve veřejném prostoru. Osloveny byly desítky profesionálů na poli designu a výtvarného umění: grafici, ilustrátoři, nakladatelé, typografové, pedagogové výtvarných a uměleckoprůmyslových oborů a další s otázkou, jaké jsou podle nich nejkrásnější knihy 20. století. Z jejich hlasování vyšlo deset finalistů – tedy knih, které získaly nejvíce hlasů. A jeden jasný vítěz.
„Původní obava, že získáme dlouhý seznam knih, ve kterém se žádná nebude opakovat, se nenaplnil. Naopak se ukázalo, že existují určité záchytné body, jakési kulturní stálice, které rezonují víc než ostatní," uvedl spoluautor projektu Identita a grafický designér Filip Blažek. Anketa byla mimořádně připojena ke každoroční soutěži Památníku národního písemnictví a ministerstva kultury Nejkrásnější české knihy roku při příležitosti 60. ročníku soutěže.
Knihy, které se umístily v první desítce, jsou teď v Museu Kampa součástí výstavy Identita - příběh českého grafického designu, která potrvá do 2. února. Vedle Váchalovy publikace na ní zájemci mohou vidět už zmíněný román J. F. Coopera Poslední Mohykán, knihu Zahrada Jiřího Trnky nebo publikaci Mileny Lamarové Design a plastické hmoty.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.