Vlastní základnu letecké záchranné služby s heliportem by si měl časem vybudovat Plzeňský kraj, aby nemusel být do budoucna závislý na jiném provozovateli. Uvedl to hejtman Kamal Farhan (ANO). Do konce roku 2028 zajišťují službu pro kraj armádní vrtulníky z letiště Líně. Vláda ale loni rozhodla o tom, že armáda už nebude provozovat leteckou záchrannou službu. Tu by měl později provozovat jiný subjekt, který vzejde z výběrového řízení.
„Jsem přesvědčen o tom, že kraj by měl mít svůj heliport, nemůže být závislí na někom jiném. Není moc krajů, které nemají svůj heliport. Umím si představit, že by to mohlo stát do půl miliardy korun, pokud by se to teď stavělo. Musí tam být zázemí nejen pro vrtulník a pro jeho opravy, ale i pro personál letecké záchranné služby,“ uvedl hejtman Kamal Farhan.
„Je na dlouhé roky, vytipovat to místo, kde by mohl stát. Během svého funkčního období bych chtěl, aby se takové místo našlo a připravilo, aby se tam základna mohla následně vybudovat. Kraj tak ztratí závislost na armádě. Chci, aby kraj byl připraven a pak to začal budovat,“ zdůraznil hejtman. Zatím ale není vůbec jasné, kde by se nová krajská základna letecké záchranné služby měla v budoucnu nacházet.
Kraj podle hejtmana Kamala Farhana připravuje s ministerstvem obrany podpis memoranda, které zaručí, že současnou základnu v Líních bude moci LZS využívat i od roku 2029. Po podpisu memoranda by měl kraj uzavřít s ministerstvem ještě smlouvu o využití areálu letecké záchranky i po roce 2028.
Schválená koncepce výstavby armády ČR do roku 2035 počítá s tím, že vzdušné síly utlumí po roce 2028 podíl na provozu LZS. Armádní vrtulníky W3-A Sokol létají z Líní od 90. let 20. století. Ministerstvo obrany už kvůli vysoké ceně zrušilo zakázku na jejich modernizaci. Plzeňský kraj je jediný, kde LZS zajišťuje armáda. V Praze a středních Čechách létá policie, osm ostatních základen má soukromé provozovatele.
Opoziční krajský zastupitel a lékař Richard Pikner (TOP 09) řekl, že na úvaze o vlastním krajském heliportu je sice něco smysluplného, mnohem raději by ale byl, kdyby se ještě jednou vedla diskuse o tom, zda by LZS nemohla i po roce 2028 dál provozovat armáda. Pro její příslušníky je práce leteckých záchranářů zároveň cenným denním výcvikem.
„Měla by se vést solidní diskuse o tom, zda armáda nemá pořídit vrtulníky pro LZS a létat dál z Líní," řekl Richard Pikner. Domnívá se, že až se budou vypisovat nová výběrová řízení na provozovatele LZS po roce 2028, mělo by být zároveň zajištěno, aby z Líní mohly vrtulníky startovat ještě několik let po vypršení nových smluv. Kraj by tak nemusel stavět nový heliport, ale mohl by se podílet na údržbě či modernizaci současného.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.