Je to jako přejít z náměstí někomu do koupelny. Těmito slovy hodnotí Plzeňané chodníky ve Zbrojnické ulici. Na nově položené dlažbě totiž chybí rovnoměrné spáry. Ulice prošla náročnou rekonstrukcí za 77 milionů korun a pro dopravu i pěší se otevřela před měsícem. Stav dlažby v historickém centru města se řešil také na posledním jednání zastupitelstva. Podle náměstka jde ale jen o kosmetickou záležitost.
„Všiml jsem si, že město není spokojené s tím, jak byla stavba provedena a že nesplňuje požadavky památkářů. Tam nebyl prováděn stavební dozor? Šel jsem se tam projít a zjistil jsem, že po obvodech domů není dotažená dlažba, místo ní jsou tam nějaké kostky a minimálně v jednom místě je to tam dolité betonem. V jakém stavu to tam je teď?“ dotazoval se opoziční zastupitel Lukáš Hegner (ODS).
Na problémy s dlažbou upozornil jako první server novinky.cz. „Byl jsem se tam podívat a s výsledkem spokojený nejsem. Jde o dlažbu - nemá konstantní šířku spár, ty v některých místech dokonce prakticky úplně chybí,“ sdělil Novinkám vedoucí památkového odboru plzeňského magistrátu Karel Zoch. A rozdílu si všímají i Plzeňané. „Ta dlažba je pěkná a také na první pohled úplně odlišná. Je opravdu neuvěřitelný, že to nikdo nezastavil hned,“ podivoval se třeba Vladislav P. „Jako ten chodník na té straně, kde je DM drogerie, tak ten je teda luxusní,“ neodpustila si ironickou poznámku Jana L. Jsou ale i názory, že je to takto lepší. „Co je na tom špatného? Myslím, že pro všechny vozíčkáře i maminky s kočárky je taková dlažba beze spár daleko lepší. Ať si památkáři říkají, co chtějí. Město má být především pro lidi,“ myslí si Miroslav Š.
Rekonstrukce Zbrojnické ulice trvala půl roku a vyšla na 77 milionů korun, přičemž téměř polovinu nákladů spolkla rekonstrukce kanalizace, vodovodu, plynu a přípojek. Nové jsou povrchy silnic, osvětlení i chodníky. Některé žulové desky byly poškozené, proto je firma nahradila novými ze stejného materiálu. První tramvaj tam slavnostně projela 7. listopadu. V té době byla Zbrojnická stále velkým staveništěm a chodníky zdaleka nebyly hotové. Vše bylo komplet 11. listopadu.
„Domnívám se, že způsob provedení dlažby je skutečně jenom kosmetická záležitost, která hodnotu té celkové rekonstrukce nijak výrazně nesnižuje. Došlo tam k nepříjemnosti, kdy při finální pokládce dlažby už ten chodník užívali chodci v rozporu s omezením, které tam bylo a došlo k posunu těch samotných desek, takže tam ve výsledku nebyla spára,“ vysvětloval náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar (STAN).
Podle něj ale zafungovaly všechny mechanismy správně. „Bylo to připomínkováno stavbě, stavba se na místo vrátila a tu dlažbu už roztáhla tak, jak má být. Nicméně stále tam běží záruka a dílo ještě není finálně předáno. Ještě pořád je tam nějaká poslední platba pozastavena a určitě se tam ještě budeme vracet,“ doplnil náměstek.
Podle Správy veřejného statku města Plzně by odpovědná firma měla závady odstranit k 16. prosinci. Další úpravy, které se týkají třeba trávníků, ale musí počkat na vhodnější podmínky, tedy na jaro.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.