Stromy se skutečně objeví na náměstí Republiky v samotném srdci Plzně. Jak by mohlo v nedaleké budoucnosti vypadat náměstí představuje vítězný návrh architektonické soutěže na řešení území o rozloze 1,2 hektaru. Porota ocenila tři z dvanácti zaslaných návrhů. Nejvíce zaujal porotu brněnský tým z architektonického a urbanistického studia MAAUS. S proměnou náměstí by se mohlo začít už v roce 2026.
„Mám velkou radost z vítězného návrhu a z toho, že na něm byla shoda všech odborníků včetně památkářů. Kromě toho, že výrazně zpříjemňuje pobyt na náměstí, zachovává jeho tvář a počítá s výsadbou stromů. Prozatím počítám s vyčleněním až sta milionu korun na realizaci,“ řekl primátor města Plzně Roman Zarzycký (ANO). S nadsázkou pak o návrhu konstatoval, že jde o první hezkou věc, která přišla z Brna do Plzně.
„Naším cílem je, aby lidé měli chuť se na náměstí zastavit, posedět, setkat se tu s přáteli a celý prostor si užít. Chceme, aby vzrostl komfort pěších i cyklistů, zvýšil se počet chodců mezi náměstím a lokalitou U Zvonu, vzniklo zónování pro předzahrádky, zlepšila se plynulost MHD i odtokové poměry a retence vody a také, aby na náměstí byly stromy. Jsem přesvědčen, že právě s tímto zadáním si vítězný návrh poradil nejlépe, naše požadavky splňuje,“ uvedl technický náměstek primátora Pavel Bosák (Piráti).
V návrhu se počítá s umístěním stromů v liniích, které navazují na rastr náměstí v jeho obvodové západní a východní části. Linie stromů tak budou jemně nepravidelné. Jejich stín pak poskytne prostor pro různé aktivity Plzeňanů. Skupina stromů bude také v jižní části náměstí v prostoru objektu současných veřejných toalet. Tam se počítá s úpravou prostranství pro relaxování i občerstvení občanů. Stromy přitom budou umístěny tak, aby nebránily pohledu na katedrálu. Před ní zůstane zachována dostatečná plocha pro pořádání kulturních akcí.
„Autoři vítězného návrhu se přidrželi toho, jak chceme na náměstí omezit automobilovou dopravu. Ta už se nebude na náměstí odehrávat tak jako dosud, kdy auta krouží kolem celé plochy náměstí jako na velkém kruhovém objezdu. Nově bude průjezdnost náměstím pro individuální automobilovou dopravu omezena jen na východní a severní stranu. Počítá se s omezením dopravy i v ulici Dřevěné,“ uvedl Aleš Tolar (STAN), náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
V částech náměstí, kde zůstane automobilová doprava zachována, bude hlavní dopravní prostor od prostoru pro pěší oddělen výškovým rozdílem. Naopak celá jižní a západní strana náměstí jsou navrženy jako pěší zóny s jednotnou výškovou úpravou s výjimkou nástupních hran na zastávkách MHD. Do pěších zón bude povolen vjezd jen pro MHD a zásobování. Tramvajové tratě ani zastávky nejsou v návrhu měněny. Stejně tak obsluha náměstí autobusy zůstane zachována.
„Co se parkovacích míst týče, návrh s nimi počítá v podélném uspořádání podél vozovky na východní straně náměstí. Několik podélných míst pro návštěvy a svatby bude před radnicí, parkoviště v jeho současné podobě uvnitř plochy náměstí u radnice ale bude zrušeno,“ přiblížil Aleš Tolar. Po letech handrkování tak zmizí z náměstí před radnicí parkoviště, které si vysloužilo přízvisko „papalášské.“
Spokojeni by měli být s novým návrhem i cyklisté. Počítá se s tím, že na komunikacích bude hladká řezaná dlažba, která umožňuje snadný pohyb cyklistů. Cyklisté se mohou také pohybovat volně, ve sdíleném prostoru náměstí. Náměstí bude vybaveno dostatečným množstvím cyklostojanů.
Podle ředitelky Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně Ireny Vostracké nyní začne město jednat s vítězi návrhu o zpracování projektové dokumentace. „Stávající návrh není stoprocentním dogmatem, nad některými dílčími návrhy ještě povedeme diskuzi a některé nápady budeme rozvíjet. V příštím roce by měl vzniknout projekt a se zahájením úpravy počítáme pro rok 2026,“ uvedla Irena Vostracká.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.