Před lety koupila Plzeň unikátní Faltusův most z roku 1931 za cenu šrotu. Od té doby leží jedinečná konstrukce ladem a rezaví. Město už má ale plán, jak s ní naložit. V příštím roce by mohla překlenout výpadovku na Karlovy Vary a poslouží tak pěším i cyklistům. Jenže se ukázalo, že město nedostane takovou dotaci, jakou očekávalo. Náklady na repasi a instalaci tak nabobtnaly na dnešních 60 milionů.
„Jak se z věty, že to nebude stát nic, stalo, že to najednou stojí 60 milionů? Je lávka opravdu tak vzácná, že se těch 60 milionů vyplatí? Nebo není lepší postavit novou lávku za polovinu ceny?“ podivoval se na jednání městského zastupitelstva David Šlouf z opoziční ODS.
Z celkové částky půjde polovina vyloženě na záchranu Faltusova mostu. Akci někteří kritizují i proto, že posléze bude stát v Chotíkově, tedy mimo katastr města. Navíc v Chotíkově vyroste přes stejnou silnici úplně nová lávka na 30 milionů. I z toho důvodu je výsledná dotační podpora na Faltusův most nižší.
„Umístnění bude sice mimo katastr města, nicméně bude sloužit obyvatelům i návštěvníkům města. Opodstatnění tam je. Výše samotné dotace byla očekávaná ve vyšší míře, teď je to 16 milionů korun. Zbytek je na městu, aby to dofinancovalo. Myslím, že děláme šlechetnou věc, zachraňujeme dílo významného plzeňského stavitele a inženýra. Věřím, že příští rok tu stavbu zrealizujeme,“ vysvětloval náměstek primátora pro oblast dopravy a životního Aleš Tolar (STAN). Jen do projekčních prací a nákladů na uskladnění šlo podle něj už 3,5 milionu korun.
Pavel Náhlík (STAN) připomněl, že město už dříve přistoupilo ke znovuvyužití starých mostů. „Například most, který vedl přes hlavní nádraží v Plzni, tak třetina této lávky je použita v Plzni-Hradišti, jmenuje se Lemova lávka. Dvě třetiny lávky použilo město přes Litickou přehradu a spojuje tedy Valchu a Litice,“ uvedl Náhlík (STAN).
Odborníci označují Faltusův most za významnou technickou památku. Jde o první celosvařovaný ocelový silniční most na území Československa. Podle informací na webu Národního památkového ústavu už začalo řízení ohledně prohlášení za kulturní památku.
„František Faltus byl mezinárodně uznávaným odborníkem. Ve své době se jednalo o největší svařovaný most na světě, o němž informoval i světový tisk. Podotýkám, že most nemůže být zachráněn v celkové kompozici. Míval ještě zajímavý tobogánový nájezd, který zachráněn být nemohl,“ doplnil vedoucí odboru památkářů Karel Zoch.
Pokud se výše dotace ještě bude měnit, možná ze záchrany mostu nic nebude. „Říkám zcela narovinu i všem koaličním partnerům, že pokud se to změní a bude to ještě míň racionální než teď, kdy je to už opravdu na hraně, tak se nad tím budeme muset vážně zamýšlet,“ uzavřel primátor Roman Zarzycký (ANO).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Zachování kusu šrotu, byť údajně s nějakou historickou hodnotou, ukazuje na způsob, jak se v této zemi nakládá s daněmi daňových poplatníků. Za ty peníze by se dalo pořídit něco opravdu potřebného a užitečného. Na Faltusově mostu jako muzeálním exponátu nikdo kvalitu svarů zkoumat nebude. Nechte o tom rozhodnout daňové poplatníky!