Nelehký úkol měli v tomto akademickém roce studenti Západočeské univerzity v Plzni (ZČU). Měli totiž sestavit monopost výhradně s elektrickým pohonem. Většinu komponent si tým vyrobil sám. Do ostrého testování se jejich formule dostane už tento týden na závodech v Mostě.
Celkem 18 tisíc hodin strávila parta z UWB eRacing Team Pilsen nad vývojem první elektrické formule. Dosud totiž studentské týmy pracovaly a závodily pouze se strojem se spalovacím motorem, který jejich nástupci vždy postupně upravovali. Na první elektroformuli z dílny ZČU pracovali studující ze čtyř fakult, konkrétně z elektrotechnické, strojní, ekonomické a aplikovaných věd.
„Pro stavbu naší historicky první elektrické formule jsme se rozhodli použít komponenty, které jsou z převážné většiny vlastního návrhu a výroby,“ prozradil vedoucí elektrické sekce Richard Sivera. „Využití komponent, které jsme si vyrobili na míru, nám umožňuje maximalizovat výkon a efektivitu monopostu, což bude klíčové pro náš úspěch v nadcházejících závodech,“ doplnil jeho slova Ondřej Lukeš, vedoucí strojní sekce.
Elektrická formule musí zvládnout osm disciplín zaměřených na rychlost, obratnost nebo spotřebu. Hodnotí se ale také efektivní hospodaření týmu s penězi.
Kvalitu sestavených formulí poměří studenti a studentky z jednotlivých univerzit od 5. do 10. srpna na prvním závodě na Autodromu v Mostě. O měsíc později je pak čeká mezinárodní závod v portugalském Castelo Branco. Plzeňský tým věří, že se dostane mezi nejlepší dvacítku v kategorii elektrických motorů a mezi top 10 alespoň ve dvou z disciplín.
„Jsem opravdu hrdý na všechny členy týmu za jejich práci a odhodlání při vývoji naší první elektrické formule. V dalších sezónách chceme rozšířit členskou základnu a chceme také začít pracovat na vývoji autonomního řízení,“ dodal vedoucí týmu Jan Procházka.
Historie ZČU týmu UWB eRacing Team Pilsen sahá až do roku 2009, kdy projekt vznikl. Za tu dobu oslavili studenti řadu úspěchů, například 6. místo z roku 2019 na závodech v Itálii, kde tým dokonce i vyhrál disciplínu ve zrychlení na 75 metrů. Za celou dobu se do vývoje zapojilo přes 50 studentů plzeňské univerzity.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.