Památkami roku 2023 se stala jízdárna ve Světcích v Tachově a kaple Bolestné Matky Páně kostela Nanebevzetí Panny Marie v Jevíčku na Svitavsku. Ocenění za obnovu nemovitých či movitých věcí udělilo Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska. Podle odborníků je jízdárna v Tachově druhá největší v Evropě. Monumentální stavba stará 162 let je od roku 2010 národní kulturní památkou. Chybělo ale velmi málo a vůbec by už dnes nestála.
Impozantní budovu v pohraničních lesích dal na sklonku svého života v letech 1858 - 1861 vystavět generál Alfréd I. Windischgrätz. Vznikla tak moderní luxusní jízdárna, sportovní jezdecká hala v tehdy módním novorománském stylu, která poskytovala veškeré zázemí a pohodlí jezdcům i jejich koním. V roce 1997 se zastupitelstvo Tachova rozhodlo stavbu převzít a od roku 2000 město zahájilo postupnou rekonstrukci, která trvala 23 let a stála v součtu 175 milionů korun.
„Jsme na jízdárnu velmi pyšní a chceme ji všude propagovat a hodně 'vytěžovat' kulturními a společenskými akce i svatbami. Jízdárna bude od dubna do října žít, akce tu budou každý týden," řekl starosta Petr Vrána (Volím Tachov). Spolu s oceněním získala radnice i šek na 100 tisíc korun. Peníze využuje na propagaci památky.
Novorománská a novorenesanční jízdárna zpřístupnila všechny prostory a prohlídkový okruh. Je tam nová expozice bylinkářství a Českého lesa, dobového oblečení, koňských stájí, kovárna, byt kováře, expozice železářství, kočárová chodba a obytné místnosti pro šlechtu a její návštěvy. „Zpřístupňujeme veškeré prostory, což nebývá zvykem na žádné památce. Ani ve Vídni se nedostanete do všech prostor," popsal kastelán tachovského zámku Pavel Voltr. Pravidelné prohlídky budou v češtině, angličtině a němčině.
Budova po druhé světové válce více než 40 let chátrala. „Využívaly ji státní statky, byla tu i tělocvična pro vojáky, Svazarm a velká sýpka na obilí. V roce 1985 byla určená ke kompletnímu odstřelu," připomněl kastelán. Podle něj se v jízdárně cvičila spartakiáda a bratři Pospíšilové tam dva roky trénovali kolovou. Jízdárna nebyla hlídaná a lidé ji vyrabovali. „Pamětníci říkají, že ubytovací místnosti a stáje byly ještě v roce 1946 plně vybavené a zařízené," dodal. Pohraničníci tam měli ještě v 50. letech pár koní.
V roce 1981 ministerstvo kultury vyňalo jízdárnu z památkové ochrany. V roce 1999 ji zachránil před demolicí jeden hlas v zastupitelstvu. V roce 2000 byla před zhroucením, jediné, co bylo v dobrém stavu, byl krov. Opravy začaly díky dotaci od ministerstva kultury za éry Pavla Dostála (ČSSD). Po jeho smrti začala státní podpora opadat a město dostávalo od ministerstva jen nižší statisíce korun na výzdobu a drobné opravy, na dotaci EU čekalo řadu let.
Jízdárna byla dispozičně naprosto podřízena svému účelu. Obsahovala v suterénu kovárnu, sklady, uhelnu, byt kováře, prostory pro odvoz hnoje. V patrech se nacházely lóže, ochozy a obytné pokoje s toaletami. Bylo tam možné ustájit 24 koní.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.