Záložní armádní letiště Líně u Plzně má podle pilotů nezastupitelný význam pro leteckou komunitu. Velkou přidanou hodnotu má také tamní muzeum s historickými letouny i aktivity leteckých škol a parašutistů. Uvedla to v prohlášení Evropská asociace pro rozvoj všeobecného letectví (EAGA), která stojí o to, aby zůstal na letišti civilní provoz. Podle rozhodnutí soudu musí ale současný pronajímatel letiště, firma PlaneStation, do dvou měsíců vyklidit areál.
Firma PlaneStation musí do dvou měsíců od obdržení rozsudku vyklidit záložní vojenské letiště Líně. Rozhodl o tom minulý týden krajský soud. Nájemce, který letiště od roku 2000 provozuje, uvedl, že se ještě dovolá k Nejvyššímu soudu. Dovolání ale nemá odkladný účinek. Armáda má s letištěm své plány, chce tam postavit logistické centrum pro české vojáky i NATO a základnu aktivních záloh krajského vojenského velitelství.
„Prohlašujeme, že jsme připraveni k otevřené spolupráci se všemi relevantními subjekty, včetně armády ČR, ministerstva obrany, ministerstva dopravy, regionu a kraje. Naším hlavním cílem je zachování civilního provozu na letišti Plzeň Líně. Budeme se snažit najít řešení prospěšné pro všechny zúčastněné strany,“ uvedla asociace v prohlášení, které má redakce Plzeňské Drbny k dispozici.
„Jsme přesvědčeni, že letiště Plzeň Líně má nezastupitelný význam jak pro leteckou komunitu, tak i jako vstupní dopravní bod regionu. Uvědomujeme si přidanou hodnotu leteckého muzea, důležitost výcviku pilotů a potřebnost realizace volnočasových aktivit jako parašutistického sportu, které na letišti probíhají. Chápeme nutnost existence funkčního regionálního letiště s mezinárodním provozem a funkčním zázemím pro leteckou záchrannou službu a cvičení IZS. To vše představuje neocenitelný přínos pro rozvoj celého regionu,“ zdůrazňuje asociace.
Středa, 27. března 2024, 14:02
Firma PlaneStation musí do dvou měsíců od obdržení rozsudku vyklidit záložní vojenské letiště Líně. Rozhodl o tom krajský soud. Nájemce, který letiště od roku 2000 provozuje, ve středu uvedl, že se ještě dovolá k Nejvyššímu soudu. Dovolání ale nemá...
„V minulosti jsme přispěli k zachování leteckého provozu, čímž jsme pomohli zabránit devastaci provozních plocha a objektů souvisejících s provozem. Chceme se i nadále aktivně podílet na procesu hledání řešení, které umožní zachování provozu na letišti Plzeň Líně,“ dodávají členové asociace.
Na letišti je trvale v hangárech okolo 70 letadel a působí tam několik leteckých škol, muzeum a další soukromé firmy. Ročně tam v průměru evidují 19 tisíc vzletů a přistání letadel. Hangár o ploše tisíc metrů čtverečních tam využívá i zmíněné muzeum, které provozuje spolek Classic Trainers. Jeho členové pravidelně pořádají akce pro veřejnost a jejich letouny jsou často k vidění na obloze při Slavnostech svobody i na dalších událostech. V případě stěhování by ale museli unikátní sbírku rozdělit.
„Určitě by naše sbírka nezůstala pohromadě, protože to nemáme kam dát. To máte kromě letadel i náhradní díly, depozitář, dílny. Byl by to pro nás obrovský problém. Tohle všechno tu budujeme přes deset let,“ uvedl v dřívějším rozhovoru pro Plzeňskou Drbnu spoluzakladatel spolku Classic Trainers Jiří Horák. „Naše letadla jsou poměrně veliká a potřebují určité zázemí. Byla by to obrovská komplikace a myslím si, že by to pro nás bylo likvidační. Takto těžké a staré stroje nemohou létat z krátkých ploch, musí být také celoročně v suchém hangáru,“ doplnil tehdy jeho kolega Miroslav Tomana.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Původně vládou prosazovaná likvidace letiště a jeho rozparcelování na další průmyslovou zónu s převahou agenturních zaměstnanců byla od začátku zcestná. Jen by znamenala vytvoření dalších vyloučených zón s ubikacemi cizinců. Máme mnoho alternativních možností, nevyužitých průmyslových zón v dosahu dálniční sítě a navíc s místní nevyužitou pracovní silou - Mostecko, Žatec, Sokolovsko... Letiště v Líních má svůj letecký potenciál jak civilní, tak i vojensky strategický. Zachovejme funkční letiště!