Jen velmi obtížně byste hledali známější ochrannou známku českého původu, než je slavný okřídlený šíp. Už 100 let jej používá plzeňská strojírna Škoda. Logo, které nesou lokomotivy, tramvaje i vozy z mladoboleslavské automobilky, je dodnes opředeno záhadou. Není totiž zcela jasné, kdo je jeho autorem. Slavnou podobu značky budeme ale v budoucnu vídat už jen na produktech Škody Auto, strojírny značku prodaly. Za kolik? To je další záhada.
Škodovy závody v Plzni si nechaly zaregistrovat ochrannou známku 15. prosince 1923 a v roce 1937 k němu připojily text Škoda. Mladoboleslavská automobilka začala používat značku Škoda od roku 1925, kdy se stala součástí koncernu. Ikonický letící šíp, pomyslně nesený třemi pery, symbolizuje rychlost a pokrok.
„Jak už to u některých historických událostí bývá, není dnes snadné dopátrat se zcela přesných informací. I když se i kolem loga s okřídleným šípem, traduje více verzí příběhu, v historických pramenech existují pevné opěrné body, díky kterým můžeme genezi vzniku loga i jeho následných modifikací poměrně přesně zrekonstruovat,“ říká vedoucí Škoda Muzea Andrea Frydlová.
Po první světové válce firmu ovládal francouzský strojírenský gigant Schneider a začal uvažovat o vytvoření jednoduché ochranné známky. Do vypsané soutěže přišly tři stovky návrhů. Kdo přišel s vítězným okřídleným šípem se neví jistě. Podle společnosti Škoda Auto je za autora nápadu považován tehdejší obchodní ředitel značky Škody Tomáš Maglič. Jeho myšlenku měl pak zhmotnit do prvního návrhu mladý malíř a designér z Domažlic František Michl.
„Magliče údajně inspiroval nástěnný reliéf Indiána s výraznou čelenkou, který zdobil zeď jeho kanceláře v Plzni. Výsledná podoba loga je však dílem profesionála. V historických pramenech se říká, že by za ztvárněním mohli být špičkoví čeští sochaři Otakar Španiel nebo Otto Gutfreund. Jejich autorství však nebylo nikdy potvrzeno,“ píše automobilka na svém webu.
Nakonec vznikly dvě finální varianty loga s letícím okřídleným šípem – jedna verze s pěti pery a druhá se třemi. Obě byly 15. prosince 1923 zaregistrovány na patentovém úřadu v Plzni jako ochranné známky společnosti Škoda, přičemž záhy se začalo používat graficky čistší a vizuálně jednodušší provedení s třemi pery nad letícím šípem.
V samotných počátcích používala mladoboleslavská firma pro své výrobky označení Slavia. V dekorativním logu i na zjednodušeném kovovém štítku je doplňovala příjmení zakladatelů firmy: Laurin & Klement. S nástupem automobilové produkce v roce 1905 vzniklo kruhové logo s iniciály L&K s vavřínovým věncem po obvodu.
Hledání nové ochranné známky trvalo více než rok. Nakonec zvítězila dnes známá varianta. Začátkem 90. let minulého století přecházela automobilka pod Volkswagen a měnilo se i grafické pojetí loga. Původní modrou barvu nahradila na konci roku 1992 zelená. Objevilo se tam také označení Škoda a vavřínový věnec. Zatímco automobilka logo barevně upravila, strojírenská Škoda Group dodnes zůstává věrná modré barvě.
Na autosalonu v Ženevě v roce 2011 představila automobilka opět novou podobu loga. Zelený odstín okřídleného šípu se změnil na světlejší, lemoval jej jemnější chromovaný (dříve černý) kruh. Logo i díky využití 3D prvku působilo výrazně plastičtěji. Od roku 2012 se pak nové logo vyskytovalo také na vozech – na jejich kolech, přední masce i volantu. Dnes automobilka používá kromě zjednodušeného okřídleného šípu i upravenou podobu nápisu Škoda. Typický háček se tak stal součástí samotného loga.
Loni v červnu strojírenská Škoda Group, jejímž většinovým vlastníkem je finanční skupina PPF, oznámila, že prodala automobilce Škoda Auto práva ke značce Škoda. Dohodly se tak na ukončení sporů o užívání značky s okřídleným šípem. Škoda Group může název Škoda i znak okřídleného šípu používat do roku 2029. Změna se podle PPF nijak neprojeví na existujících, rozjednaných či budoucích zakázkách plzeňské skupiny Škoda, včetně společnosti Škoda Transportation. Smluvní strany se dohodly na tom, že nezveřejní finanční podrobnosti ujednání o prodeji práv ke značce Škoda.
„Zůstáváme hrdými nositeli odkazu Emila Škody, který položil základy rozvoje průmyslu v Plzni i celém Česku. Nicméně přišel čas respektovat realitu a vyřešit neshody ohledně rozsahu práv, kdy pod stejnou značkou působí na trhu zcela rozdílné produkty. Uzavřená dohoda ve finále pomůže plzeňské Škodovce udělat zásadní krok směrem do budoucnosti, kdy chceme být firmou nabízející nejen jednotlivé prostředky hromadné dopravy, ale celá řešení pro moderní mobilitu,“ řekl investiční manažer průmyslové divize skupiny PPF a předseda dozorčí rady Škoda Transportation Stanislav Kuba.
Předloňský průzkum společnosti Ipsos pro Škoda Group ukazuje, že veřejnost si dnes značku Škoda nejčastěji spojuje s výrobou aut (93 procent), zatímco plzeňskou Škodu Transportation zná jen čtvrtina populace ČR.
Doba první republiky dala vzniknout řadě dalších českých ochranných známek, jež se používají dodnes. Například známému nápisu Baťa, který pro zlínskou obuvnickou formu vytvořil krátce po odchodu na pražská studia, kam zamířil roku 1918, nadaný valašský výtvarník Jan Kobzáň. Začátkem 20. let se zrodilo také logo s čápem, značka cestovní kanceláře Čedok, či logo Neptunova trojzubce, který od roku 1922 používá továrna Sigma z Lutína, výrobce pump založený Ludvíkem Sigmundem. A například výrobce motocyklů Jawa si svou známku, ovál s křídly nesoucími jméno firmy, zaregistroval v roce 1931.