Stovky letů absolvují každý rok posádky Letecké záchranné služby (LZS) Armády ČR v Líních u Plzně, které tuto službu zajišťují pro Plzeňský a Karlovarský kraj. V sousedním kraji o zřízení stanoviště letecké záchranky mluví několik let a zdá se, že se v příštím roce konečně dočkají. V médiích se ale začaly objevovat informace, že se právě do Varů přesunou záchranáři z Líní, kde by mohla vzniknout gigafactory. Ministerstvo průmyslu a obchodu takové zprávy nepotvrdilo a dále opakuje, že pro ně hledá novou lokalitu v našem regionu.
„Zachování umístění Letecké záchranné služby v Plzeňském kraji je součástí usnesení vlády z července tohoto roku. My tedy nyní pracujeme právě na tomto řešení a na hledání vhodné lokality v rámci kraje," sdělil ČTK mluvčí ministerstva průmyslu Vojtěch Srnka.
Letecká záchranná služba by mohla začít fungovat v Karlovarském kraji v příštím roce. Řekl to po jednání s představiteli Karlovarského kraje ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). Sídlo by měla na karlovarském letišti a provozovat by ji měla zřejmě Armáda ČR.
Veřejnost letecké záchranáře doslova miluje a zpráva o tom, že by mohli v Plzeňském kraji skončit, ji velmi zaskočila. Deník Právo uvedl, že LZS zůstane v Líních do června příštího roku a pak se přesune do Varů. Plzeňské hejtmanství od první chvíle opakuje, že letecká záchranka musí u Plzně zůstat.
Ministr průmyslu Jozef Síkela (STAN) na návštěvě Plzeňského kraje během května uvedl, že se posuzují varianty náhradních letišť pro leteckou záchrannou službu a civilní piloty, letouny a aviatické školy, které jsou dnes v Líních.
„Prověřujeme ve studii proveditelnosti několik lokalit. Je tam Chotěšov a Dobřany, museli bychom to projednat s vlastníky pozemků. Bude se muset najít provozovatel toho civilního letiště, ale máme předběžnou dohodu, že by to mohl být kraj. Může to být i komerční subjekt pověřený krajem," informoval tehdy Síkela. Lokalita u Chotěšova se ale podle našich informací netýká území obce ani stávajícího menšího letiště. V Dobřanech by mohlo náhradní letiště vzniknout na skládce Vysoká, kde před sto lety letiště skutečně existovalo.
Ročně mají záchranáři z Líních na svém kontě v průměru 650 zásahů. Pro pacienty létají armádní záchranáři čtyřiadvacet hodin denně a jako jediní mohou na palubě vrtulníku převážet dva pacienty najednou. K tomu využívají stroj s volacím znakem Kryštof 07, který létá dvousetkilometrovou rychlostí a do nejzazšího koutu regionu se dostane do 30 minu, většinu svého území pokryje výrazně rychleji.
Z Líní létají vojenští letečtí záchranáři 31 let, z toho přes 20 let na vrtulnících W-3A Sokol. Od aktivace musí vrtulník s posádkou, kterou tvoří dva piloti, palubní technik, lékař a sestra nebo záchranář, vzlétnout do tří minut. Pacienty vozí převážně do plzeňské fakultní nemocnice. Nejčastěji vrtulník vzlétá k těžkým dopravním nehodám, vážným úrazům, zástavám oběhu, pádům či skokům z výšky nebo například k lidem, kteří se zraní při parašutismu. Piloti i drtivá většina zdravotníků jsou příslušníci armády.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.