Počasí dnes2 °C, zítra1 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

Obce v blízkosti plánované gigafactory jednají se státem o možnosti rozšíření kapacit škol, stávající už teď nestačí

Studie dodaná agenturou CzechInvest a firmou Škoda Auto doporučuje, aby se v obcích u letiště Líně rozšířily kapacity škol. Jedná se o jedno z opatření v rámci plánovaného podnikatelského parku, v rámci něhož zvažuje Volkswagen (VW) postavit na severním Plzeňsku továrnu za 120 miliard korun, takzvanou gigafactory. Už nyní jsou školy podle zástupců obcí na hraně svých možností a stavba fabriky by situaci jen zhoršila.

Gigafactory má vytvořit 3300 nových míst, celý strategický podnikatelský park Líně až 5000, což bude mít dopad na kapacity veřejných služeb a infrastruktury. Stavět by Volkswagen chtěl začít koncem roku 2024 a vyrábět od roku 2027 až 2028. V rámci propagační kampaně byl spuštěn také web parkline.cz, kde jsou průběžně aktualizované informace k projektu.

Ze studie a demografické předpovědi pro území zpracovanou PAQ Research vyplývá, že obce v blízkosti letiště zažívají boom výstavby bytů a výrazný růst počtu rodin s dětmi. Mateřské a základní školy jsou na hraně kapacit a stavba továrny na baterie do elektromobilů, kterou stát podporuje, by situaci v tomto ohledu dále zhoršila. Potvrzují to zástupci Dobřan, Zbůchu a Líní.

„Studie konkrétně ukázala, že s nedostatkem kapacit se už nyní potýkají a do budoucna budou potýkat všechny analyzované obce: Dobřany, Zbůch, Líně, Chlumčany a Chotěšov. Rozšiřování kapacit je proto nutností i bez realizace podnikatelského parku,“ uvedl šéf agentury CzechInvest Petr Očko. Dále doplnil, že stát průběžně diskutuje se starosty a připravuje kroky, jak předejít možným problémům. Aktuálně jde právě o místa na školách.

Studie konkrétně doporučuje posílení kapacity škol v prstencových obcích kolem Plzně-Líně a průběžný monitoring kapacity a naplněnosti škol včetně plánování rozšíření kapacit tam, kde je očekávaná další bytová výstavba. 

Už probíhají jednání s vybranými průmyslovkami

Podle koordinátora projektu za CzechInvest Davida Petra už dnes stát ví, kde je největší nedostatek míst ve školách a jaké jsou příčiny. „Dlouhodobý horizont nám poskytuje dostatek času pro individuální jednání se starosty v jednotlivých obcích o kapacitách mateřských a základních škol, stejně jako o zavedení moderních studijních oborů zejména na místních středních školách,“ doplnil Petr s tím, že vyjednávání s obcemi a vybranými středními průmyslovými školami už začaly.

Výsledky studie jsou také základem pro další vyjednávání s obcemi i krajem o kompenzacích a investicích. Podrobnější údaje přinese dopadová studie, kterou zadalo ministerstvo průmyslu a má být hotová do konce roku.

„Spolu se zpracovatelem studie se nám podařilo upozornit na to, že čísla o obsazenosti škol za obvody takzvaných ORP mají malou vypovídající hodnotu. Z hlediska dotací jsou tak znevýhodněny obce v sousedství Plzně, které z obvyklých měření vycházejí dobře, ale ředitelé škol musejí ve skutečnosti odmítat žáky. Snad se tím pomůže nejen nám, ale obcím v celé ČR, které se potýkají s podobnými problémy,“ dodal starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).

Obce kolem letiště Líně by se mohly stát součástí podniku, který by měl vliv na rozvoj zóny okolo gigafactory

Ministr průmyslu a obchodu Jozef Sílkela (STAN) nabídl starostům obcí v okolí záložního armádního letiště Líně založení společného podniku, který by měl vliv na budoucí rozvoj a chod strategického podnikatelského parku (SPP). Ten tam chce vybudovat...

Ministr průmyslu Jozef Síkela (STAN) už v květnu po jednání s obcemi v Dobřanech uvedl, že finální dohoda mezi ČR a německou automobilkou má být uzavřena do prosince. Starostům zároveň nabídl založení společného podniku, který by se mohl podílet na plánování dalšího vývoje průmyslové zóny. Vláda loni v červenci stanovila klíčové stavby v lokalitě a je připravena dát na ně devět miliard korun.

Letiště Plzeň-Líně bylo založeno v roce 1952 jako vojenské letiště a je neodmyslitelně spjato s 5. stíhacím plukem, který vznikl už v roce 1945. Jeho piloti létali v Británii na Spitfirech. Pluk poté působil v Plané u Českých Budějovic a posléze na letišti Plzeň-Bory, které později ustoupilo průmyslové zóně. Piloti tak našli zázemí právě v Líních, kde létali na několika typech letounů MiG. Od roku 1996 je letiště veřejné. 

Čtete také:

Ohodnoť článek

Foto Jakub Taussik

Štítky gigafactory, továrna na výrobu elektrobaterií, průmyslový park, Líně, letiště, kapacity škol, CzechInvest

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Obce v blízkosti plánované gigafactory jednají se státem o možnosti rozšíření kapacit škol, stávající už teď nestačí  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.