pátek 2. prosince 2022 Blanka

Oprava mostu v Liticích se o několik dnů protáhne, otevře se až 10. prosince

Termín dokončení opravy mostu na Klatovské ulici v Liticích se protáhne. Důvodem jsou podle města nečekané komplikace, a tak se dokončení posouvá o týden. Řidiči proto stále musí počítat s dopravním omezením a nutnými objížďkami, chodci přes most mohou procházet.

Most na Klatovské ulici v Liticích převzalo město před osmi lety od Ředitelství silnic a dálnic. Při důkladné kontrole se zjistilo, že není v nejlepší kondici a musí projít důkladnou opravou. Práce začaly už v polovině července a celkem vyjdou na 25 milionů. Dělníci měli s opravami skončit 2. prosince. Nakonec se ale plánovaný termín posunul na 10. prosince.

„Při opravě byly nejprve odstraněny konstrukční vrstvy komunikace a zásyp v části historické klenby a nad železobetonovou deskou v druhé části mostu na povodní straně. Po obnažení klenby bylo zjištěno, že původní klenbu nelze spřáhnout s novou železobetonovou deskou, což potvrdil i projektant,“ popsala technická náměstkyně Správy veřejného statku města Plzně (SVSMP) Andrea Fojtíková.

Dostavba novější části mostu probíhala v 50. letech a nedochovala se k ní kompletní stavební dokumentace. „Proto byla navržena nová samonosná železobetonová nosná konstrukce včetně hlubinného založení na mikropilotách. Kvůli přístupu vrtné soupravy je nutné úplné uzavření mostu a novou železobetonovou konstrukci udělat v místě klenby najednou. Proto bude nutné most uzavřít úplně i pro autobusy MHD,“ upřesnila Fojtíková. Konečná autobusů MHD je před mostem, linkové autobusy jezdí objížďkou.

Součástí rekonstrukce je i oprava a sanace přiléhající kamenné zdi a původní historické mostní klenby. Nutné také bylo změnit trasu vodovodu a upravit konstrukční vrstvy komunikace.


Most Litice, rok 1960, zdroj: archiv J. Calty

Kamenný most s jedním polokruhovým obloukem překonává potok uprostřed Litic, které jsou od roku 1990 součástí Plzně jako její šestý obvod. Nosnou konstrukci mostu tvoří kamenná klenba s kamennými opěrami, která byla na povodní straně rozšířena o železobetonovou monolitickou desku založenou na železobetonových opěrách. Ve vysoké části těla mostu byla dodatečně v polovině 19. století osazena barokní socha svatého Jana Nepomuckého. Ta je jako jediná památkově chráněná, a proto je během stavby chráněna bedněním.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Magistrát města Plzně

Štítky doprava, dopravní stavby, dopravní omezení, oprava mostu, Litice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.