Ode dneška fungují ve zkušebním provozu dva nové výtahy, které spojují spodní a horní halu právě rekonstruované budovy plzeňského hlavního nádraží. Obnova 115 let staré výpravní budovy započala loni v květnu a pokud vše půjde podle harmonogramu, bude hotovo do prosince 2023. Objekt získá novou střechu, fasádu, okna a velmi se promění i interiér.
„Od dnešního rána jsou ve zkušebním provozu dva nové výtahy v budově plzeňského hlavního nádraží. Pro cestující se tak změnil přístup k výtahům spojujícím spodní a horní halu, kde jsou nyní pokladny. Nově koridor vede z Železniční ulice a ne ze Šumavské, jak tomu bylo doposud,“ informovala mluvčí Správy Železnic Radka Pistoriusová.
Historický objekt bude ještě více než rok obehnán lešením a v obležení zedníků. Nejnáročnější práce probíhají právě teď a věnují se 160 tunové kupoli. „Do konce roku bysme chtěli být hotový s novou krytinou na všech střechách,“ uvedl Ondřej Šlais, který má na starost technický dozor nad průběhem stavby.
Cestujícím slouží jen horní odbavovací hala, ostatní prostory okupují dělníci, a to i přímo pod nohama návštěvníků. Rekonstrukcí totiž prochází pokladny a technické zázemí. „Máme vybourané veškeré stropy a nahrazené novými. Začínáme dělat vnitřní příčky a veškeré rozvody,“ přiblížil Šlais. Spodní odbavovací hala dostane nové eskalátory a také ozdobným prvkům se vrátí jejich původní krása.
„Do teď byli cestující zvyklí, že když přijdou do spodní haly, tak hned na kraji jsou pokladny. Ty se teď přesunou do části pod horní halu a tady vniknou komerční prostory, což přinese velké oživení. Úplně nejvíc se změní horní hala, kde budou toalety a vznikne tam obchodní pasáž,“ podotkla Pistoriusová.
Podle jejích slov se už ozývají zájemci, kteří by si chtěli v této atraktivní lokalitě pronajmout prostory. Správa železnic to jedině kvituje, protože alespoň mohou jednotlivé jednotky přizpůsobit požadavkům nájemců. „Snažíme se, aby ta nabídka byla pestrá. Určitě tady vznikne restaurace s možným venkovním posezením. Máme ale i zájemce jako jsou například kadeřnice a podobně,“ dodává mluvčí. Zázemí by tu měla najít také například městská policie.
„Památkově chráněná není jen samotná budova, ale také terasy, kamenné zdi i celý přednádražní prostor. Nejpodstatnějšími změnami oproti současnému stavu bude doplnění chybějící bohaté výzdoby zastřešení kupole na její exteriérové straně do původní podoby. Zásadní proměnou projde nepůvodní horní hala, která bude zcela nová, moderní, vzdušná, dokonale prosvětlená přirozeným světlem,“ připomněl vedoucí Odboru památkové péče Magistrátu města Plzně Karel Zoch.
Dnešní rozsáhlá reprezentativní nádražní budova byla postavena v roce 1908. Projekt vypracoval architektonický atelier při vídeňském ministerstvu železnic vedený architektem Karlem Immerem. Stavební práce tehdy provedla stavební firma plzeňského architekta Rudolfa Štecha, autora řady honosných domů v Plzni. Proslavila ho zejména spolupráce s významným českým malířem Mikolášem Alšem, který pro Štechovy domy navrhoval sgrafitovou výzdobu.
Neděle, 26. června 2022, 07:40
Tisíce lidí denně projdou budovou hlavního vlakového nádraží v Plzni, další tisíce míjí pěšky nebo v autech budovu synagogy na Klatovské třídě nebo množství výstavních měšťanských domů v centru. Všechny tyto stavby vybudoval slavný plzeňský stavitel...
„Nádražní budova je významnou památkou z období přelomu stylů romantického historismu a secese. Po urbanistické stránce je velmi atypicky pojatá, neboť výpravní budova je umístěna ostrovně uprostřed kolejiště. Dalším unikátem je skutečnost, že cestující vstupují do budovy o jedno podlaží níže, než je kolejiště a nemusejí tak složitě překonávat tzv. ztracené spády. Tím plzeňské nádraží předběhlo dobu. Dnes se u nově projektovaných stanic vysokorychlostních tratí ve světě používá obdobný systém, kdy kolejiště je vždy v jiné výškové úrovni, než vstup do budovy,“ dodal Zoch.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.