O dva tisíce cizinců se za poslední roky rozrostlo město Tachov. Pro výrobní podniky je to dobrá zpráva. U většiny obyvatel města nebo jeho vedení, už tato skutečnost ale tak pozitivní emoce nevzbuzuje. Bojují s tím, že menšiny stále nejsou dostatečně integrovány a seznámeny s pravidly a kulturou života v Česku. Současné vedení radnice chce situaci změnit. Vyzývá k odpovědnosti zaměstnance cizinců a s menšinami chce jednat přímo i prostřednictvím komunitních “influencerů”.
Ve čtrnáctitisícovém Tachově teď tvoří téměř třetinu obyvatel cizinci. „Spolupráce firem s pracovníky ze zahraničí je vzhledem k tuzemskému trhu práce klíčová a pochopitelná. Zaměstnanci jim jednoduše chybí, na druhé straně je ale potřeba, aby se u nás nově příchozí integrovali. Je odpovědností firem i nás jako radnice, aby se menšiny v Tachově naučily nejen jazyku, ale také pravidlům, kultuře a stylu života. Vše totiž začíná u drobností a nedorozumění ohledně pořádku a dodržování nočního klidu a končí u problémů s rostoucí kriminalitou,“ uvádí radní místostarostka Vendula Machová (Volím Tachov).
Nové vedení města začalo problémy systematicky řešit hned po komunálních volbách na podzim 2022. Organizuje kurzy češtiny a školení v oblasti práva nebo ekologie. Zatím ale chyběl přímý komunikační kanál, kterým by město cizince přímo oslovovalo. Jak totiž vedení radnice upozorňuje, komunikace s cizinci je často velmi nepřehledná. „Jedná se o komunity, které bývají nedůvěřivé vůči státní správě, přichází s vlastními problémy a traumaty a například byrokracie, se kterou se pak setkávají u nás, nakonec může rozhodnout o jejich budoucím životě a začlenění se do společnosti v Česku,“ upozorňuje také Markéta Fišarová z Mezinárodní organizace pro migraci, která s městem na projektu spolupracuje.
Město Tachov má další projekt, který by měl na současnou spolupráci navázat a posunout ji dál. Noví obyvatelé města se jeho prostřednictvím seznámí s nabídkou jazykových kurzů, město s nimi bude pravidelně komunikovat legislativní témata. Zároveň je chce i vzdělávat v oblastech, které se zatím ukazovaly, jako problematické. Měli by se mimo jiné například naučit, jak třídit odpad a kdy platit místní poplatky. Komunikace města se má dále soustředit i na boj s hoaxy a desinformacemi, které se i v komunitách často objevují.
Radnice zvolila českou komunikační platformu Munipolis. Zatímco algoritmy klasických sociálních sítí, jako jsou Facebook nebo Tik Tok, často preferují radikální obsah, Munipolis městu a jeho obyvatelům umožní soustředit se přesně na ta témata, která potřebuje. Důvěru a kvalitu obsahu má zajistit také spolupráce s “komunitními influencery” - příslušníky menšin, kteří chtějí a mohou ovlivnit znalosti a přístup svých krajanů
Rovněž i místní firmy mají zájem a odpovědnost na tom, aby se soužití mezi novými a původními obyvateli Tachova zlepšilo. Zaměstnavatele teď město vyzývá k tomu, aby své pracovníky do projektu registrovali nebo je k zapojení alespoň motivovali. Zájem a ochotu spolupracovat už radnici potvrdila necelá desítka místních firem, mezi nimi například velké firmy z Tachova –Grammer, Inotech nebo BHS.
Radnice ale apeluje i na další, zejména na firmy z blízkých průmyslových zón. „Nacházíme se v situaci, kdy komunity žijí vedle sebe často bezproblémově, ale přesto mezi starousedlíky vzniká nenávist vůči cizincům a cítí se být ohroženi. Chápeme strach našich obyvatel, protože to zasahuje do jejich každodenního života. Ale není jiná cesta, než naše nové sousedy vzdělávat a zapojit je do společnosti Je to v zájmu nás všech, a tedy i místních firem,“ dodává za město Vendula Machová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.