Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚS) zahájila v regionu zimní údržbu silnic. Od 1. listopadu do 31. března funguje nonstop dispečink. Silničáři mají plné sklady posypových materiálů, z toho téměř 25.000 tun soli a 21 tisíc tun kamenné drti. Všech 103 sypačů a devět záložních je přestavěných pro zimní údržbu, řekl Radek Šíma, provozní ředitel SÚS, která obsluhuje 4616 kilometrů krajských komunikací II. a III.třídy. Do roku 2025 ještě udržuje vlastní technikou 430 km silnic I. třídy.
Zatím nejvíc zaplatil kraj za údržbu v zimě 2009/2010, kdy vydal 237 milionů korun, nejméně, 140 milionů Kč, pak v sezoně 2014/2015. „Posypy se meziročně zdražily, stejně jako nafta a materiály jako asfaltové emulze; to vše zvýší náklady na údržbu," uvedl Šíma. SÚS nakupuje aktuálně kamenivo za 320 až 380 Kč/t bez DPH, posypovou sůl za 1600 Kč/t a vakuovou sůl k výrobě solanky za 2200 Kč.
V kraji bude zajišťovat údržbu 306 řidičů a 52 dispečerů z celkových 567 pracovníků SÚS. Sedm okresů kraje spravuje 23 středisek, na jedno připadá průměrně 18 zaměstnanců. „Potýkáme se s nedostatkem kvalifikovaných lidí," uvedl Šíma. Průměrná loňská hrubá mzda činila 34 602 Kč.
Z větších strojních investic krajská firma letos nakoupila tři 18tunové nákladní automobily Mercedes Arocs včetně nástaveb. Za několik milionů korun pak dále pořídila dvě užitková 12tunová vozidla, dvě 3,5tunová, dva teleskopické manipulátory, traktorový bagr, traktor s příkopovou sekačkou a vibrační válec. „Všechna auta už mají GPS sledování kvůli operativnosti a rozhodování dispečera," uvedl ředitel.
Kraj je rozdělený na 102 okruhů. Na každý připadá jedno nákladní vozidlo nebo traktor. Nejnáročnější na údržbu je Klatovsko, kde je v horském terénu 1066 kilometrů silnic, nejvíce ze všech sedmi okresů, druhým největším okresem je Plzeň - sever s 889 km, následuje okres Plzeň - jih s 896 km, Tachov se 793 km, okres Domažlice se 724 km a Rokycansko se 461 km. Nejméně silnic je v Plzni, 143 kilometrů. Nejdelší je okruh Klatovy - Janovice - Strážov měří 159 km.
Krajští silničáři provedli vlastními silami technologické opravy 341 km silnic. Šlo o 150 kilometrů dvouvrstvých nátěrů vozovek emulzí, ošetření spár u 152 km, mikrokoberce na 25 km a u deseti kilometrů šlo o výspravy technologií opětovného použití frézovaného materiálu pomocí stroje Bagela. Dále SÚS opravila tři kilometry krajů vozovek recyklací za studena a 722 kilometrů vodorovného dopravního značení.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.