Počasí dnes2 °C, zítra1 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

Cesta k opeře byla tak trochu osudová, říká vítěz Ceny Thálie Peter Berger

Tenorista Peter Berger vystudoval zpěv na konzervatoři v Košicích. Dnes je žádaným operním pěvcem jak tuzemského, tak i ruského nebo italského repertoáru. Před několika dny převzal cenu Thálie za svou roli Dalibora, se kterou vystupoval v Národním divadle Brno. Jak se k opeře dostal? Jaká je jeho srdeční role a co mu vadí na umělecké branži? O tom všem jsme si povídali v dalším díle seriálu Bez servítků.

„Vyrůstal jsem v hudebnické rodině, takže hudba byla přirozenou součástí mého života“

Pocházíte ze Slovenska. Tíhl jste už tam k umění?

Narodil jsem se v srdci východního Slovenska, v krásných historických Košicích, kde jsem vyrůstal a absolvoval první studia. Už během nich jsem se stal sólistou opery Státního divadla Košice, kde jsem postupně přecházel od menších rolí k těm hlavním. Tam jsem poprvé ztvárnil například Prince v Rusalce, Alfréda v Traviatě, Gounodova Fausta, Nemorina v Nápoji lásky, Dona Ottavia, nebo Ernesta v Donu Pasqualovi. Vyrůstal jsem v hudebnické rodině, takže hudba byla přirozenou součástí mého života.

Zmiňujete svá studia. Kdy jste začal studovat zpěv?

Po studiích na gymnáziu a konzervatoři jsem nastoupil na Akadémii múzických umení v Banské Bystrici. Později jsem zpěv studoval soukromě u profesorky Evy Bláhové, Dagmar Livorové, Gabriely Imre a hlavně Vladimíra Chmela. A absolvoval jsem také pěvecké kurzy u Petra Dvorského, Ryszarda Karczykowského, nebo Astrei Amaduzzi.

A odtud už vedla cesta k opeře?

Cesta k opeře byla tak trochu osudová. Plánoval jsem studovat úplně jiné obory, ale náhodou jsem se dostal do Sboru sv. Cecilie v Košicích. Tam jsem poznal kolegy, kteří studovali operní zpěv. Ti mě přemluvili, abych zkusil přijímačky na konzervatoř. Prý, že tenorů je vždy málo. Ty jsem úspěšně udělal a po pár letech studií se opera stala mým světem. Pamatuji si, jak jsem s dojetím v hudebním archivu poslouchal nahrávky různých oper. To ještě neexistoval rychlý a snadný přístup k hudbě třeba na YouTube. Nahrávka Dvořákovy Rusalky s Gabrielou Beňačkovou a Petrem Dvorským mě natolik oslovila, že jsem toužil Prince taky zpívat. Tak jsem si půjčil noty k této opeře a postupně roli studoval. A tato postava se mi stala osudovou, protože mi otevřela cestu do divadel, dá se říct, po celém světě.

Bála jsem se, že jsem trapná. Moje tvorba je kombinací deprese a insomnie, říká Kateřina Pokorná

Její videa mají i milion zhlédnutí. Emoce, které jimi předává, oslovují desítky tisíc lidí. Inspirací jsou jí přitom vlastní zkušenosti a těžký životní příběh. Katka Pokorná, vystupující pod přezdívkou Svojost, se téměř ze dne na den stala fenoménem...

 

„Člověče, při vší úctě ke Košicím, Vy musíte přijet k nám do Brna!“

Pravidelně vystupujete v Brně na prknech jeviště Janáčkova divadla. Jaký je váš vztah k moravské metropoli?

Člověk musí mít životě štěstí, aby potkal ty správné lidi. Já jsem to štěstí měl a po jednom představení za mnou přišel pan Václav Věžník, který v té době režíroval v Košicích Maškarní ples Giuseppe Verdiho. Doslova mi řekl: „Člověče, při vší úctě ke Košicím, Vy musíte přijet k nám do Brna!“ I stalo se! Po úspěšném předzpívání v Brně v Rusalce mi bylo nabídnuto angažmá. A já jsem jej samozřejmě s velkým respektem a pokorou přijal. Bylo to v roce 2008, takže v milovaném Brně jsem již 16 let, což je neuvěřitelné. Brno bylo mou druhou domácí scénou a vzhledem k mému dlouhodobému zdejšímu působení, ho do dneška za domov považuji. Vedení Janáčkovy opery mi dává mnoho příležitostí interpretovat opery s úžasnými kolegy, skvělými dirigenty a režiséry a já mám tu čest zpívat krásné tenorové postavy.

Existuje nějaký váš operní sen?

Částečně jsem odpověděl v předchozí otázce. I když mám to štěstí a možnost stát na mnoha zajímavých operních scénách a koncertních pódiích, v Brně mám příležitost zpívat krásný repertoár. Stát na jevišti jako Dalibor, Jeník, Cavaradossi, don José, Manolios, Alfréd a v této nové sezóně jako rytíř De Grieux v Pucciniho Manon Lescaut je obrovskou ctí a vnitřním naplněním. Vysněné role určitě mám. Týkají se hlavně veristického repertoáru. Miluji být na jevišti reálnou, pravdivou postavou, plnou emocí a citů.

Jaká je vaše srdeční role, kterou jste dosud ztvárnil?

To je vždy ta, kterou momentálně zpívám. Ale nejvíc asi Rodolfo v Pucciniho Bohémě a z českých právě Thálií oceněný Dalibor.

A co považujete za svůj největší dosavadní úspěch? Je to právě Cena Thálie nebo něco, co se třeba nedá takto ocenit?

Jednoznačně největším úspěchem jsou naše dva opusy, synové Christian a Tobias, na které jsme nesmírně hrdí. Čerstvě získaná Cena Thálie je pro mne samozřejmě obrovským potěšením. Není to jen nálepka, ale je to odměna za práci, kterou se snažím v každé inscenaci dělat na 100 procent. Potvrzuje, že to, co dělám, má smysl. Je závazkem do budoucna, abych se na jevišti i nadále rozdával a vkládal do rolí srdce, energii, pokoru a nadšení.

Dobrá pražírna se neobejde bez úzkého vztahu se svým farmářem, říká zkušený barista Jaroslav Slámečka

„Dobrá káva nemusí být drahá,“ říká barista Jaroslav Slámečka, který na šampionátu World Coffee in Good Spirits Championship 2024 v Kodani obsadil 17. místo. Světový šampionát v Dánsku ukázal, že práce s kvalitní výběrovou kávou není jen doménou...

 

„Mým přáním je zůstat zdráv, pln síly, lásky, radosti a nadšení“

Zažil jste během své kariéry i nějaká zklamání?

Samozřejmě, že jste během své umělecké dráhy jsem zažil obrovské úspěchy, ale i zklamání. Hudební byznys je cesta náročná s mnoha různými překážkami. Jejich zdolávání dělá člověka silnějším a někoho taky pokornějším, vnímavějším a tolerantnějším. Osobně si uvědomuji, že situace po covidu se výrazně změnila ve všech směrech. V divadlech proběhlo mnoho personálních změn, které se odrazily v obsazování, přístupu, vztazích a spolupráci. Mým přáním je zůstat zdráv, pln síly, lásky, radosti a nadšení, abych mohl co nejdéle předávat divákům to, co nám hudební velikáni po staletí zanechávali.

Exituje něco, co vám dokáze práci znechutit a co vám v umělecké branži vadí?

Neupřímnost a přetvářka.

Co vás čeká v následujících dnech? V jakých rolích vás diváci mohou vidět?

V nejbližších dnech mě diváci můžou vidět 18. října jako Lenského v opeře Evžen Oněgin Petra Iljiče Čajkovského nebo 28. října jako Prince v Dvořákové Rusalce se skvělou Janou Šrejma Kačírkovou, trojnásobnou držitelkou Ceny Thálie. Obojí bude v Národním divadle Brno a já vás srdečně zvu.

Autoři | Foto se svolením Národního divadla Brno

Štítky umění, opera, Thálie, Peter Berger, Brno

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Cesta k opeře byla tak trochu osudová, říká vítěz Ceny Thálie Peter Berger  |  Rozhovory  |  Drbna  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.