Počasí dnes8 °C, zítra9 °C
Pondělí 25. listopadu 2024  |  Svátek má Kateřina
Bez reklam

Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.

KOMENTÁŘ: Skvělý obchvat nebo časovaná bomba?

Pokud jedete autem z Plzně směrem na Křimice nebo od ZOO na Radčice, nemůžete přehlédnout stavbu, která je označována velmi ambiciózně za stavbu dvacetiletí! Ano, jedná se o mohutný západní obchvat Plzně za 2,2 miliardy korun. Je uváděn jako největší silniční stavba Plzeňského kraje a veřejnost od ní právem očekává dopravní zázraky. Úsek komunikace v délce 1200 metrů vedený na pilířích je ovšem překvapivě hodně úzký.

Obchvaty se staví proto, aby ulevily centrům měst a aby nákladní doprava, se všemi svými negativními dopady, byla svedena zcela mimo. Předpokládá se, že tudy projede obrovské množství aut všech druhů, včetně velkých nákladních aut a jak už to tak na obchvatech bývá, nejezdí se po nich právě pomalu! Obchvat, na kterém by byla omezená rychlost by jaksi ztratil svůj význam.

Tím, co na budoucím obchvatu upoutá na první pohled je estakáda, dlouhý most na pilířích, který překonává celé údolí ve výšce zhruba kolem deseti metrů nad zemí až do dvaceti metrů nad řekou Mží. V takové výšce silnice stoupá poměrně strmě vzhůru ke kruhovému objezdu u Globusu. Nahoře na horizontu je také první možnost (!!) odbočit na Radčice nebo naopak od Radčic z údolí řeky na obchvat najet! A právě estakáda se může stát velkou časovanou bombou, až tudy začnou proudit tisíce aut denně. O hustotě dopravy ráno a odpoledne není třeba vůbec polemizovat. Bude to patrně na doraz. A kde je množství aut, tam se občas bourá…

A tady je kámen úrazu! Celý úsek na pilířích, ten krizový, kdy jedete a nemáte možnost v případě jakékoliv mimořádné situace kamkoliv odbočit, měří cca 1 200 m. To není zrovna málo. Pomineme to, že kdyby se obdobná stavba rodila v sousedním Německu či Rakousku, určitě by se jednalo  o širokou čtyřproudovou silnici. Jsme ale v Čechách a máme to poněkud jinak. A teď k číslům!

Šokující je, že silnice na inkriminovaném úseku estakády je široká pouhých 740 cm ! Na obou stranách svírá silnici vysoký obrubník, masivní železné zábradlí a hned za ním vysoká protihluková stěna. Za mostem přes řeku směrem ke Globusu je jeho šířka krátce pod 700 cm až nahoře pod mosty s nájezdy a odbočkami naměříme úžasných cca 1030 cm! Pak se šířka opět vrací k normálu kolem 700 cm. Nejedná se však již o estakádu, pořád je to však obchvat.

Kámen úrazu přináší nepříjemné, zneklidňující otázky. Běžné nákladní auto měří do šířky zhruba 250 cm, autobus 260 cm (uvádí se bez šířky zrcátek). Velké osobní vozy 210 - 220 cm. Na obchvatu vysoko nad zemí se budou míjet autobusy s „tiráky“, zásobovací vozy, mnoho osobních aut atd. Ze šířky 740 cm si uberte minimálně další metr, když se vozy míjí, dalších zhruba 50 cm uberou dvě krajní bílé čáry. Při všech propočtech zbyde na případný průjezd třetího auta asi jeden metr. Není to náhodou málo ?! Často se bude brzdit do kolon, které zde budou logicky vznikat. Ostatně současná masivní přetíženost kruhového objezdu u Nové Hospody po ránu a odpoledne, je velkým varováním a jeho řešení asi stále v nedohlednu (jestli vůbec nějaké bude?). Poslední ránu mu zasadí nový obchvat, na který navíc začnou z obou směrů ještě najíždět vozidla z Křimické! Už teď je jasné, že vše patrně zkolabuje.

A nepříjemné otázky mohou pokračovat. Pokud se v daném úseku vysoko nad zemí stane vážná dopravní nehoda, můžeme se právem ptát na to hlavní! Jak se do šířky 740 cm mezi stojící nákladní auta vejdou vozidla záchranných složek, tzn. sanitní vozy (šířka 200 cm bez zrcátek), policejní auta, případně velké hasičské vozy? Na celé estakádě nejsou žádná úniková vrata, či požární schodiště, po němž by se dalo v nouzi slézt. A kdyby na tomto úseku začalo některé z nabouraných vozidel hořet, může se jízda změnit v hotové peklo. A můžeme pokračovat! Sanitní vozy z Fakultní nemocnice na Lochotíně, které budou vyjíždět směrem na Domažlice či Stříbro nepojedou logicky již městem, aby se proplétaly mezi křižovatkami a někde dole u OC Plazza mířily složitě ven z města. Budou volit rychlejší cestu po novém obchvatu. Když se po odbočení u Globusu přiřítí houkající vozidla k mostu přes Mži - tedy estakádě, jejich záchranná mise skončí blamáží. Metodu zipu, kdy všichni ukázněně odbočí do stran, na úseku širokém 740 cm a dlouhém zmíněných 1 200 m prostě nepůjde aplikovat ani náhodou (viz předchozí text). Nebude prostě kam odbočit a vznikne totální chaos! Takže se sanitní vozy vrátí zpět ke zdržovací cestě přes město? Proč v inkriminovaném problémové části obchvatu není ještě třetí pruh pro krizové momenty? Kdo šetří nemá za tři, ale jen za dva, za dva silniční pruhy…

A můžeme ještě pokračovat. Jak to bude v zimě s údržbou na silnici dlouhé 1 200 m, sevřené vysokými obrubníky (cca 20 cm) a vysokými protihlukovými stěnami, až napadne např. 8 - 10 cm mokrého sněhu? Jak se sníh odhrne a kam se odstraní na tak dlouhém úseku? Na mostě nad údolím s řekou řidiče určitě často překvapí ranní námraza, a to může zapříčinit další riziko smyků a kolizí aut! A jsme zpět u problémů, kterých nebude málo!

V letošním létě jsme v některých dnech téměř nevyšli ze silných přívalových dešťů. Co udělají na asfaltovém povrchu s obrubníky v prudkém kopci masy vody, které se povalí dolů směrem nad louky, můžeme jen domýšlet. Ve vodní lázni na asfaltu nebude ke smyku daleko. Estakáda má instalované kanály jen na pravé straně ve směru ke Globusu a odpadovou vodu bude sbírat nepříliš objemné potrubí natažené ve spodní části betonových dílů. Ze země je zřetelně vidět! Když však přijdou velké mrazy, voda v kanálech a tedy v potrubí vysoko nad zemí, zamrzne…

Je jasné, že gigantickou stavbu za 2,2 miliardy korun schvalovaly a připomínkovaly příslušné odborné složky. Jedna věc jsou normy, druhá všední realita provozu. Myslel na ni někdo z povolaných? Jak byla vyhodnocena veškerá možná rizika? Pokud někdo estakádu navrhl s tím, že na tomto „nedlouhém úseku“ nikdy nedojde ke kolizi vozů, roztočil ruletu, která může mít fatální dopady. Estakádou budeme patrně projíždět s mírně zaťatými zuby, abychom odtud byli co nejdříve bezpečně pryč. A to je asi na stavbě dvacetiletí špatně!  

Autor komentáře je publicista a badatel

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Zdeněk Roučka

Štítky obchvat, obchvat Plzně, silniční stavba, estakáda, západní okruh, most na pilířích, komentář, Zdeněk Roučka, silnice, Plzeň, Radčice, Globus, Plzeňský kraj, Křimice, nákladní automobil, údolí, Mže, Německo

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Šárka Kovaříková

Tohle bude pořádný průser. Jezdím z Křimic denně a poté co se otevřel nájezd na Bory, tak ta zatáčka je v takovém sklonu a zatočená, že bude stačit málo a lidi budou rovnou najíždět na pruh vedoucí na Bory, nikoliv na ten propojovací. A přesně jak autor článku zmiňuje, vše co se kolem bezpečnosti týče je z mého pohledu v prd...

Sobota, 3. prosince 2022, 03:19Odpovědět

Aleš Cais

Autor má sice některé věci popletené (název řeky si už, evidentně, opravil), ale v zásadě má pravdu. A to ještě nezmínil, že určitě po obchvatu povede trasa MHD (ať již autobusová nebo trolejbusová), která bude stahovat lidi z Lochotína za prací na Borská pole. Takže další zátěž.

Pondělí, 31. října 2022, 21:16Odpovědět

Irena Šavlová

Další skvělá úprava je na rondelu u Makra, kde ze Zátiší je nově jen jeden průběžný pruh a pravý je zahražen betonovými bloky a svádí dopravu na Křimice. Hned se tam lepší jezdí, hlavně trolejbusáci z toho musí být odvázaní.

Sobota, 22. října 2022, 23:24Odpovědět

František Žemlička

Teď se podle "oborníků" z Plzně začne zasypávat podjezd na Karlovarské.Obchvat to prý vše odvede.To říkali a naplánovali.T.zv. odborníci jsou už na jiných funkcích,tak je jim to jedno.

Sobota, 22. října 2022, 11:01Odpovědět

Sam Sepiol

Autor je zřejmě badatel socialistických budovatelských hesel, jelikož v nadužívání vykřičníků a otazníků opravdu exceluje. Ale jestli je i řidičem, tak by si měl neprodleně osvěžit, co že vlastně je ono pravidlo zipu, které polovina národa stále nechápe. Uhýbání složkám IZS s ním nemá vážně nic společného. Co se té parodie na stavbu dvacetiletí týče, tak mě osobně fascinovala ještě jedna věc: nájezd na most ve směru Skvrňany - Nová Hospoda. To projektant zlomil metr a ztratil kružítko? Do toho připojovacího pruhu se nákladní auto snad ani nevejde a pokud řidiči před poslední zatáčkou pojedou vyšší rychlostí než 30-40 km/h, tak spousta z nich nejspíš vjede hned do průběžného pruhu. Uzavírají se někde sázky, kolik hodin od otevření uplyne, než dojde k první nehodě?

Pátek, 21. října 2022, 21:41Odpovědět

Moravek Vaclav

Pane Roučko souhlas a to jeste nevite o nebezpeci, ktere bude cihat na motoristy z vedlejsi Vojanovy ulice, kteri budou chtit najet na Regensburskou. Drive od spodu se lehce rozjizdeli z Plzenske. Uz ted maji rychlost, kdyz to rozjedou pres most pres Plzenskou. Natoz az to budou palit pekne po estakade. Oboji ( i z velkyho kruhace) je mirne do zatacky. Vjet tam je ruska ruleta. Jezdim tam 4x denne. Je to o hubu.

Pátek, 21. října 2022, 17:04Odpovědět

Autoškola Hebeda

Myslím, že se nejedná o řeku Radbuzu, nýbrž Mži.

Pátek, 21. října 2022, 11:17Odpovědět

KOMENTÁŘ: Skvělý obchvat nebo časovaná bomba?  |  Blogy a komentáře  |  Drbna  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.