Leteckou záchrannou službu (LZS) bude do roku 2028 v Plzeňském kraji dál zajišťovat armáda. V současné době mají letečtí záchranáři základnu na letišti v Líních u Plzně, které stát nabídl německé automobilce jako lokalitu vhodnou pro výstavu gigafactory. Pokud se automobilka pro Česko rozhodne, zajistí ministerstvo průmyslu a obchodu záchranářům jiné umístění v rámci Plzeňského kraje. Situaci s provozovatelem po roce 2028 bude řešit nová smlouva, která počítá i se základnou v Karlovarském kraji. Informace potvrdil ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09).
Současná smlouva podle Vlastimila Válka platí ještě pět let. „Do té doby musíme mít nachystaný nový kontrakt se všemi leteckými službami a nachystat novou strategii," uvedl. Ministerstvo je podle něj ve shodě s odborníky a krajem, že stanice v Karlovarském kraji vznikne. „Pokud mi někdo navrhne řešení, že zůstane situace v Plzeňském kraji zachována, pouze se přesune ta letecká služba na nějaké jiné letiště a současně s tím se vybuduje letecká záchranná služba v Karlovarském kraji, ještě třeba v příštím roce - což by se mi velmi líbilo, jsem naprosto pro - budu jenom rád, když budu mít dolet na obou územích těchto krajů a ještě se mi to bude překrývat," dodal.
O přesunu záchranářů do Karlovarského kraje se začalo hovořit po návštěvě ministra v Karlových Varech začátkem srpna. Po jednání s vedením kraje uvedl, že by tam LZS mohla začít fungovat už příští rok. Podle deníku Právo karlovarský hejtman Petr Kulhánek (STAN) potvrdil, že od června bude armáda provozovat stanoviště na letišti v Karlových Varech.
Dosud LZS funguje na záložním vojenském letišti Líně u Plzně, kde zvažuje automobilka Volkswagen vybudování takzvané gigafaktory za 120 miliard korun, stát tuto investici podporuje. Nové sídlo záchranné služby pak má vybrat ministerstvo průmyslu a obchodu.
„Zachování umístění Letecké záchranné služby v Plzeňském kraji je součástí usnesení vlády z července tohoto roku. My tedy nyní pracujeme právě na tomto řešení a na hledání vhodné lokality v rámci kraje," sdělil minulý týden mluvčí ministerstva průmyslu Vojtěch Srnka. „Budeme hledat takové řešení, aby LZS byla dostupná v požadované době doletu, obslužnost v noci a tak dále tak, jak je to stanoveno," sdělil ministr průmyslu Jozef Síkela (STAN).
Hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták (Piráti) a primátor Plzně Roman Zaryzcký (ANO) napsali otevřený dopis, ve kterém apelují na vládu, aby jasně řekla, že LZS v Plzeňském kraji zůstane. „Armádní letecká záchranná služba musí zůstat v Plzeňském kraji. Jedině armáda je zárukou toho, že vrtulníky budou zachraňovat lidské životy ve dne i v noci, za každého počasí,“ uvedl Zarzycký. Podle opozičního krajského zastupitele a lékaře Richarda Piknera (TOP09) je reakce obou pánů přehnaná.
„Primátor s hejtmanem straší lidi problémem, který neexistuje. Záchranky budou dvě. Jedna v Plzeňském a druhá v Karlovarském kraji. Ví to dokonce i jeho stranický kolega a radní Plzeňského kraje za ANO Pavel Strolený, který už minulý týden situaci okomentoval pro Klatovský deník po debatě s ministrem zdravotnictví, který Plzeňský kraj navštívil. Je zarážející, že se pan primátor nebaví se se svým významným spolustraníkem a pan hejtman se svým radním, který dostal od ministra veškeré aktuální informace. Proč? Možná proto, že by pak nemohli psát burcující příspěvky na sociální sítě,“ zamýšlí se Pikner.
„Také musí proběhnout debata o umístění letecké záchranné služby v případě, že nebude v Líních. Je vytipováno několik lokalit a jednu z nich vlastní město Plzeň (lokalita u Chotěšova, pozn. redakce) a doufám, že tomu nebude primátor Zarzycký bránit," rýpnul si Pikner.
Z Líní létají vojenští letečtí záchranáři 31 let a jako jediný mohou na palubě převážet dva pacienty najednou. Ročně mají na svém kontě v průměru 650 zásahů. Od aktivace musí vrtulník s posádkou, kterou tvoří dva piloti, palubní technik, lékař a sestra nebo záchranář, vzlétnout do tří minut. Pacienty vozí převážně do plzeňské fakultní nemocnice.
Současná smlouva na provoz LZS platí do konce roku 2028, náklady na osm let provozu jsou 2,8 miliardy korun. V šesti krajích zajišťuje vrtulníky pro záchranáře společnost DSA a ve dvou Air Transport Europe (ATE). DSA létá v Hradci Králové, Liberci, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Jihlavě a Brně, ATE v Olomouci a Ostravě. Armádní vrtulník obsluhuje Plzeň, policejní pak Prahu a střední Čechy. Roční provoz jednoho stanoviště stojí přibližně 43 milionů korun, provozovaná armádou a policií jsou dražší. V roce 2028 končí další smlouvy o zajištění LZS v dalších krajích, které obsluhují dva soukromí dopravci.
Před uzavřením současné smlouvy vláda premiéra Andreje Babiše (ANO) zvažovala, že by LZS provozoval státní podnik. Podle analýz by to ale nejspíš bylo nejen dražší kvůli nutnosti jednorázové investice do flotily vrtulníků, ale problém by byl také sehnat piloty, kteří se cvičí několik let.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.