Kdo bude provozovat leteckou záchrannou službu (LZS) v Plzeňském kraji? Bude tato služba fungovat nepřetržitě ve dne i v noci jako je tomu dnes? A kam se záchranáři z letiště Líně přestěhují? To jsou zásadní otázky, které si kladou nejen obyvatelé, ale také politici. Hejtman Rudolf Špoták (Piráti) a primátor Plzně Roman Zarzycký (ANO) vyzvali v otevřeném dopise současnou vládu, aby dostála svým slibům, že případná stavba gigafactory nikterak neomezí fungování LZS v Plzeňském kraji. V médiích se v uplynulých dnech totiž objevily zprávy, že se záchranáři kvůli stavbě fabriky přestěhují do sousedního Karlovarského kraje.
„Jsme přesvědčeni, že je nezbytné v Plzeňském kraji zachovat Leteckou záchrannou službu Armády České republiky (LZS AČR), která již desítky let zachraňuje lidské životy v našem regionu. LZS AČR funguje v nepřetržitém provozu a společně s Fakultní nemocnicí Plzeň je nedílnou součástí záchranného systému Plzeňského kraje. Její největší devízou je nepřetržitý provoz, tedy provoz jak v denních, tak nočních hodinách. Tím se zásadně liší od obdobných služeb neprovozovaných českou armádou na území ČR,“ píší v otevřeném dopise hejtman společně s primátorem.
Dále odkazují na usnesení vlády z konce loňského července. V dokumentu se píše, že vláda souhlasí: „s prvotním indikativním záměrem investice do přípravy a výstavby na území stávajícího letiště a brownfieldu v lokalitě Plzeň – Líně a jeho přeměny na strategický podnikatelský park, především za účelem investice typu Gigafactory a s tím, že bude nadále poskytována letecká záchranná služba provozovaná Armádou České republiky a bude zachována infrastruktura pro její provoz“.
Hejtman a primátor zároveň žádají zástupce vlády, aby dostáli svým slibům a veřejně odmítli informace publikované v médiích, že se LZS AČR bude stěhovat do Karlovarského kraje. Deník Právo uvedl, že letečtí záchranáři zůstanou v Líních do června příštího roku a pak se přesunou do Varů. Tuto informaci jim následně potvdil karlovatský hejtman.
„Žádný podnikatelský záměr nesmí nijak ohrozit provoz nebo kvalitu služby zachraňující lidské životy. Vyzýváme a žádáme proto ministra průmyslu a obchodu Josefa Síkelu (STAN) a ministra zdravotnictví Vlastimila Válka (TOP 09) , aby konkrétně odpověděli na naše dotazy, které se bezprostředně týkají setrvání armádní letecké záchranné služby v Plzeňském kraji a zajištění bezpečnosti občanů kraje,“ zdůrazňují Špoták se Zarzyckým.
Minulý týden se k situaci vyjádřilo ministerstvo průmyslu a obchodu. „Zachování umístění Letecké záchranné služby v Plzeňském kraji je součástí usnesení vlády z července tohoto roku. My tedy nyní pracujeme právě na tomto řešení a na hledání vhodné lokality v rámci kraje," sdělil mluvčí ministerstva Vojtěch Srnka.
Ministr průmyslu Jozef Síkela na návštěvě Plzeňského kraje během května uvedl, že se posuzují varianty náhradních letišť pro leteckou záchrannou službu a civilní piloty, letouny a aviatické školy, které jsou dnes v Líních.
„Prověřujeme ve studii proveditelnosti několik lokalit. Je tam Chotěšov a Dobřany, museli bychom to projednat s vlastníky pozemků. Bude se muset najít provozovatel toho civilního letiště, ale máme předběžnou dohodu, že by to mohl být kraj. Může to být i komerční subjekt pověřený krajem," informoval tehdy Síkela. Lokalita u Chotěšova se ale podle našich informací netýká území obce ani stávajícího menšího letiště. V Dobřanech by mohlo náhradní letiště vzniknout na skládce Vysoká, kde před sto lety letiště skutečně existovalo.
Gigafactory má vytvořit 3300 nových míst, celý strategický podnikatelský park Líně až 5000, což bude mít dopad na kapacity veřejných služeb a infrastruktury. Stavět by Volkswagen chtěl začít koncem roku 2024 a vyrábět od roku 2027 až 2028. Ministr průmyslu Jozef Síkela (STAN) již dříve uvedl, že finální dohoda mezi ČR a automobilkou má být uzavřena do letošního prosince. Jestli si ale automobilka nakonec ČR vybere stále není jisté. Ve hře je ještě Polsko a Maďarsko.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.