středa 8. července 2020 Nora

Dvě fakulty ZČU vytvořily pro studenty učitelství virtuální třídu

Fakulty strojní a pedagogická Západočeské univerzity v Plzni (ZČU) vytvořily pro studenty učitelství trenažér virtuální třídy. Umožní jim simulovat a zkoušet situace, jež nastávají při výuce. Aplikace odborníků na virtuální realitu a didaktiků má studenty připravit na praxi ve školách a posílit praktickou část studia, řekla mluvčí ZČU Šárka Stará.

Ve virtuální třídě si studenti nasadí 3D brýle, do obou rukou uchopí speciální ovladače a ocitnou se ve virtuálním modelu třídy základní školy, kde sedí v lavicích několik žáků. K nim učitel mluví a žáci na něj reagují. Hlásí se a "povídají si" mezi sebou. Ve třídě je také virtuální tabule, na niž uživatel píše poznámky, a mapa světa.

Současná pilotní verze se využívá při výuce didaktiky deseti budoucích učitelů geografie. Jejich úkolem je prezentovat krátký výklad zaměřený na kritické místo učební látky zeměpisu. Spolužáci je poslouchají, na plátně vidí toho, kdo právě ve virtuální třídě vyučuje i obraz v 3D brýlích.

"Nejdřív se studenti představí a přiblíží libovolné téma. Pak prezentují předem připravené téma, přičemž získávají zpětnou vazbu od didaktika i ostatních studentů. V posledním stupni vyučují znovu stejné téma a snaží se svůj výkon zlepšit," uvedla didaktička Lucie Rohlíková, která přišla s nápadem a didaktickým konceptem.

Virtuální třída je aplikace založená na zkušenostech z projektu virtuální hospody, která slouží jako podpůrná léčba alkoholiků, kteří se připravují na přechod z léčebny do běžného života.

"Nemá ambici nahrazovat praxe ve školách, ale studenty na ně připravit a jejich zkušenosti s reálnou výukou následně rozšiřovat," uvedl vedoucí oddělení geověd Pavel Mentlík. Aplikace je podle něj více zaměřena na řešení situací, s nimiž se setkají při výkonu povolání. "I když menší část při práci ve virtuální třídě trpí příznaky nemoci z virtuální reality (cybersickness), a nemohou se naplno soustředit, je i pro ně výuka přínosem. Mohou se díky ní účastnit hodin didaktiky v roli reflektujícího hodnotitele a kolegy," řekl Petr Hořejší z fakulty strojní. Tvůrci plánují přizpůsobit funkcionalitu na další obory.

Autoři | Foto ZČÚ

Štítky ČR, školy, věda, počítače, vysoké, Plzeň

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.