Někteří výrobci potravin se chystají zdražit své výrobky až o desetinu. Důvodem je nejen rekordní inflace, ale také rostoucí ceny surovin, energií, obalů a výdaje na platy zaměstnanců. Pomalu už se to promítá i do cen na pultech a v regálech obchodů.
Zdražovat se chystá například Choceňská mlékárna nebo Agrofert. „Zatím nebudeme konkrétní. O jakékoliv úpravě cen budeme samozřejmě nejprve jednat s našimi odběrateli a budeme hledat společné řešení,“ řekl mluvčí firmy Karel Hanzelka.
Zdražování u výrobců ale už teď pociťují i samotní zákazníci. Plošně se totiž zvedají maloobchodní ceny. „Na zvýšení cen od dodavatelů musíme reagovat i my. Jedná se o všechny druhy potravin. U některých komodit jsme schopni zdražení pouze pozdržet,“ řekl manažer družstva Jan Hoffmann.
V porovnání s loňským zářím vzrostly ceny potravin a nealkoholických nápojů téměř o pět procent. Nejcitelněji to naše peněženka pocítí při nákupu ovoce a zeleniny, mléka či olejů. Naopak levnější je vepřové maso nebo jablka.
Se stejným problémem se aktuálně potýkají taky pekárny po celé republice. Drasticky jim narůstají náklady. Například cena mouky od jara meziročně vzrostla o čtvrtinu, olej je dražší dokonce o 65 procent. „Od začátku letošního roku stouply pekárnám celkové náklady asi o třetinu. Ceny chleba nebo rohlíků doteď stagnovaly. Situace je však pro pekárny neudržitelná,“ dodává ředitel Svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal.
Průměrného Čecha stojí chleba 120 korun měsíčně. Výdaj by mohl stoupnout o zhruba 30 korun. Podle průzkumů ale českého konzumenta neodradí ani vyšší cena. Za chléb jsou lidé ochotní si připlatit, pokud je kvalitní.
V českých pekárnách se denně upeče milion kusů chleba a průměrný Čech ročně zkonzumuje 40 kilogramů tohoto pečiva. To nás řadí na přední příčky evropských statistik.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.