Rozjet podnikání v dnešní době se může zdát jako profesní sebevražda. Když Jakub Koreis s kolegy uvedl v život svůj projekt sdílených kanceláří, začínalo akorát léto a vše se zdálo být na dobré cestě. V zemi panoval všeobecný optimismus a strašák v podobě nebezpečného viru byl podle některých nadobro pryč. Jenže pak přišel podzim a všichni víme, co následovalo. I přesto se dá říct, že se projektu daří. Podle některých odhadů si totiž řada firem uvědomí, že nepotřebují provozovat velké a nákladné kanceláře.
Není to tak dávno, co na zelených loukách rostly kancelářské budovy jako houby po dešti. Nyní s pandemií přichází i otázka, jestli střední a větší firmy potřebují platit za provoz velkých prostor. Všechny studie ostatně četl i autor projektu Kolektiv hub Jakub Koreis, který oficiálně začal s tímto podníkáním v době, kdy se vše kolem zavíralo. Sám připouští, že to ideální doba rozhodně nebyla. Nicméně měli už smlouvy se zaměstnanci, brigádníky a platili nájem. Nebylo na co čekat. Zájem vysoký nebyl, vše se začalo zlepšovat po novém roce.
„Lze to hodnotit z obou stran. Když jsme to začali řešit na přelomu jara a léta, tak ta první vlna pandemie byla na ústupu a zavládl optimismus, že jsme to zvládli, a dokonce někteří říkali, že snad ani další vlna nepřijde. Když jsme to řešili, tak jsme se nad tím i zamýšleli, co budeme dělat, když se to vrátí? Ale nakonec jsme to vytěsnili a naplno se věnovali projektu,“ rekapituluje Koreis.
Druhým dechem dodává, že kdyby mu někdo řekl, že čtyři měsíce od otevření bude mít 70 pravidelných členů, byl by spokojený. Na těchto číslech nyní je.
„Všechny samostatné kanceláře máme obsazené. Když se na to podívám z tohoto pohledu, tak je to relativně úspěch. Samozřejmě bychom rádi pořádali akce, které jsme měli v plánu, ale bohužel,“ dodává.
„Tady hraje ohromnou roli flexibilita, protože když si vezmeme velkou firmu, která tady má kanceláře pro zhruba 30 lidí, tak má mnoho starostí okolo. V podobných prostorách jako máme my si ale pronajmou deset fixních stolů a udělají si plán, jak kdo bude docházet. Ve výsledku je to vyjde levněji a také je to bez starostí. Myslím, že firmy začnou hodně přehodnocovat, zda má cenu mít vlastní kanceláře,“ hodnotí situaci podnikatel.
Podle jeho slov také hodně lidí došlo k závěru, že vysněná home office není zase až taková výhra. Každý navíc nemá odpovídající podmínky a časem je znát, že jsou lidé společenští tvorové a sociální kontakty potřebují.
„Už teď tu máme poměrně hodně lidí, kteří chodí pár dní v týdnu a kombinují to právě s prací na home office. Domluví si tu schůzky, jednání a zkrátka vypadnou z domova,“ popisuje.
Jakub Koreis
Celá myšlenka na tento typ podnikání v něm zrála dlouho. Vše do jisté míry urychlila i možnost získat velké prostory přímo v centru Plzně. „Když jsem došel do této budovy v Kopeckého sadech, tak bylo hned jasné, že to musí být tady. Je to multifunkční prostor, kde máme dohromady skoro 1000 metrů čtverečních. Je tu sál na jógu, velký eventový sál, sprchy a další zázemí,“ pochvaluje si Koreis.
Budova navíc nedávno prošla rekonstrukcí, a tak nemuseli například řešit rozvody, naopak zainvestovali do vybavení a například i do nových kuchyněk nebo obkladů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.