Když vám internetový prodejce nedodá vánoční dárky, které jste si objednali, zaplatili online kartou a nevrátí peníze, může pomoci nástroj nazvaný chargeback. Obdobný postup pro vrácení plateb po porušení smlouvy funguje také u některých elektronických platebních systémů.
Jednoduše by se dalo říct, že banka spotřebitele stáhne částku od banky prodejce, pokud neprokáže, že zboží doručil. Banky svým klientům většinou vycházejí vstříc. Ze zákona to ale nejsou povinny provést.
Podobný postup funguje i u některých elektronických platebních systémů. Při platbě převodem mezi bankovními účty takovou pomoc očekávat nemůžete.
„Někdy si spotřebitelé neověří, od koho nakupují a zaplatí rizikovému e-shopu. Nebo někteří menší, jinak féroví prodejci mohou mít problémy kvůli vysokému počtu objednávek, nedoručují zboží v uvedených termínech a nestíhají ani vracet peníze. Pokud spotřebitelé zaplatili kartou nebo prostřednictvím elektronického platebního systému, respektive elektronické peněženky, je zde možnost získat své peníze zpět," říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. Centrum pomáhá řešit nároky vůči obchodníkům z jiných zemí Evropské unie, Velké Británie, Norska a Islandu.
Spotřebitel by se měl obrátit na oddělení reklamací plateb banky vydávající karty. Běžní zaměstnanci poboček o chargebacku nemusí být vždy informováni. V případě, že se jedná o systémy elektronických peněženek, pomoci může zákaznická podpora.
„Někdy banky provedou chargeback i v případě, kdy prodejce odmítá odpovědnost za dodání jiného než objednaného zboží. Spotřebitelé by měli mít připravené podklady pro vydavatele karty, včetně objednávky, faktury a komunikace s prodejcem," uvádí Tichota.
Získat zpět peníze po platbě bankovním převodem nelze. „Proto podvodníci obvykle vyžadují platby bankovním převodem. Tak doporučujeme platit jen u e-shopů, které spotřebitel zná, nebo které si dobře prověřil," doplňuje Tichota.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.