čtvrtek 26. listopadu 2020 Artur

Hangár s historickými skvosty se otevřel veřejnosti, zítra čekejte na nebi Spitfire

Koronavirus jim zhatil spoustu jarních akcí, včetně leteckého dne. Proto se Hangár 3 v Líních otevřel veřejnosti až nyní, a to rovnou dva víkendy po sobě. Zájemců o historická letadla není zrovna málo, přijde jich sem kolem tisícovky denně. V neděli si navíc chtějí členové spolku připomenout návrat československých letců RAF do vlasti, na nebi proto bude k vidění legendární Spitfire.

Dobová muzika, venku tábor RAF i armádní štábní automobil Škoda 903 Superb. To hlavní je však uvnitř hangáru. A že návštěvníci měli opravdu štěstí! Jen večer před otevřením dorazil z Anglie Stephen Stead se svým strojem Supermarine Spitfire.

To je takový náš zlatý hřeb. To víte, je fotogenické letadlo. Reginald Mitchell, jeho konstruktér udělal tlustou tužkou na čtverečkový papír návrh a ten jeho designe přežil celou válku, byl naprosto nadčasový. Jak nádherně létá, tak i nádherně vypadá, což u těch letadel dost často i spolu souvisí,“ říká pilot a člen spolku Classic Trainers Adolf Valášek.

Majitel letounu zavítal do Líní před několika lety na letecký den. Slovo dalo slovo a tak nakonec parkuje svůj ikonický letoun zde. Což je i praktické, protože to má na letecké dny po Evropě kousek.

„Samozřejmě dostat se na Spitfire je finanční problém, lze si zalétat v Anglii na dvoumístném, ale jsou to obrovské částky za hodinu letu. Existuje zhruba kolem 80 kusů a z toho 50 je letuschopných, což je oproti německým strojům hodně,“ popisuje Valášek.

FOTO: Hangár se otevřel veřejnosti

sobota, 15. srpna 2020, 18:05

FOTO: Hangár se otevřel veřejnosti
FOTO: Hangár se otevřel veřejnosti

Historické kousky

V hangáru bylo k vidění několik kusů letadel a všechna jsou letuschopná. Tedy až na AT6 Harvard, který tu na návštěvníky shlížel bez vrtule, protože právě prochází generálkou.

„Vzadu ještě máme rozebrané éro, to je taková zajímavost. Je to Fairchild 24 Argus, toto letadlo je cvičné a jako kurýrní letadlo létalo za druhé světové války. Po válce se jich sem dostalo 24 kusů a jak to chodilo u nás, tak se éra dovezli v roce 1947 a zhruba deset jich šlo pro armádu, deset pro soukromé osoby. Pak přišel rok 1948 a hned jim to zase sebrali a ta letadla skočila v armádě nebo u policie a létala opět jako kurýrní,“ vypráví Valášek.

Nějaký čas sloužila i k výcviku parašutistů, kteří skákali i tady v Plzni. Žádné z těchto letadel se však nedochovalo. „Kolega dokázal sehnat stroj z té samé výrobní série, létalo ve francouzské armádě a dostalo se až do Maroka, kde ho našli v 70. letech a teďko na něm provádíme rekonstrukci do letuschopného stavu. Bude to tak jediné éro v republice, které bude letuschopné,“ říká pilot.

Už deset let můžete na nebi vidět nejznámější americký dvouplošník

Byl vyroben pro námořnictvo Spojených států v roce 1943 a sloužil k základnímu výcviku pilotů v Texasu. Osud tomu chtěl, že nakonec zaparkoval v hangáru v Líních u Plzně. Je to už deset let, co se sem letoun dostal. Pravidelně se účastní...

Novinkou pro návštěvníky byla filmová rekvizita, model Mosquita Mk.VI, z dánského filmu Operace Kartágo. „Oproti loňsku už máme letuschopného Pilatus P2. A samozřejmě Sokolol M-1 D z roku 1949. Máme tu ještě pořád, co ukázat. Máme půjčeného od Tarantíka MiG 21, který dokresluje celou atmosféru tohoto letiště,“ říká závěrem Valášek.

Před 75 lety se vrátili piloti RAF zpět domů

Někteří bojovali už v bitvě o Francii, pak se přesunuli do řad královského letectva. Do svobodného Československa se vrátili před 75 lety. Ne včak všichni. „Někteří už to cítili už okolo toho roku 1945, že to není dobrý a už se nevraceli. Řada z těch, kteří se vrátili, tak naopak po roce 1948 emigrovali zpátky do Anglie. Celá řada dalších pak nadále sloužila dál v RAF, kde se účastnili dalších bojů třeba v Malajsii a mnozí z nich sloužili až do 70. let,“ upozorňuje Milan Šindler z Classic Trainers.

V neděli okolo před půl dvanáctou odstartuje z Líní u Plzně Supermarine Spitfire, který zamíří nad letiště Praha Ruzyně. Cestou tam by měl letěl podél dálnice D5, cestou zpět to vezme přes Berounku. Pilot Radim Vojta slíbil, že cestou zpět zakoruží také nad celou Plzní nebo Rokycany. Tak doufejme, že bude přát počasí. 

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Zuzana Duzbabová / Classic Trainers

Štítky letadlo, letci, RAF, historie, Líně, Ruzyně, Spitfire, zajímavost

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.