Nekorunovaným králem komunálních vozidel je ikonický Multicar. Tyto charakteristické vozy zná u nás každý hlavně pod názvem ještěrka nebo multikára. Jde o jediný výrobek automobilové produkce z bývalého východního Německa, který přežil až do dnešních dnů. V Nepomuku na jižním Plzeňsku se v sobotu 15. června uskuteční sraz těchto populárních pracovních vozidel.
„Akce je naplánována tak, že bychom chtěli přejet v pátek v podvečer s konvojem z Měcholup do Nepomuku na arciděkanství, kde se pak bude akce konat. Tam budou vystaveny naše stroje a všech účastníků, kteří přijedou. Samotná přehlídka pak začíná v sobotu v devět hodin. Bude se grilovat prase a chybět nebude další občerstvení,“ říká organizátor srazu a sběratel multicar Martin Novák.
„Je to nultý ročník akce a vůbec ještě netušíme, kolik lidí se zúčastní. Proto to zatím nechceme dělat v nějakém velkém stylu. Je to prostě akce pro milovníky vozidel Multicar. Dělám to ze zápalu, nedělám to pro zisk. Je to bez vstupu, od nikoho nic nebudu vybírat. Zařídil jsem pro nás speciální otevření Zelené Hory v Nepomuku, bude tedy spanilá jízda na zámek. Nebudou chybět ani různé soutěže,“ uvedl pro Plzeňskou Drbnu Martin Novák.
Pokud se sejde letos hodně účastníků srazu, plánuje organizátor uspořádat příští rok další sraz, na který by chtěl pozvat z Pelhřimova experta z knihy rekordů „Šlo by o největší počet multikár na světě na jednom místě. Ale samozřejmě záleží na tom, kolik lidí se sejde. Dnes počítám, že nás může být 30. Mohlo by nás být i 60. Další lidé mi psali a volali, že přijedou. Tak je to zatím všechno otevřené a uvidíme, kdo všechno nakonec dorazí,“ konstatoval organizátor srazu.
Vozidla Multicar sbírá Martin Novák už léta. Za nejcennější stroj neváhá utratit třeba 5500 Eur. „Těch pěkně udělaných mám osm. Máme tam staré modely a teď se mi podařilo získat nejstarší model multikáry, který se ještě ani nejmenuje Multicar. Jmenuje se Dieselkarre DK3, přezdívá se mu Mravenec a je z roku 1956. Chtěli bychom ho tady na setkání ukázat. Je to jednoválec, devítistovka naftový motor. Nemá to ani volant, ani sedačku, stejně jako M21, který je jeho nástupcem a vznikl o dva roky později,“ vysvětlil nadšeně sběratel.
„Zatím mám moje vozidla ve stodole u baráku, vyjíždíme s nimi obvykle jen po ose Kasejovice, Měcholupy, pak jedeme na Hnačov na Klatovsku na sraz historických vozidel. A tím obvykle končíme. Tak jsem si říkal letos, že by to byla škoda, mít pořád tyhle krásné stroje jen ve stodole a neprojet je pořádně. Chceme je prostě více ukázat světu. Koupil jsem teď v Nepomuku hospodářský dvůr Šternberk pod Zelenou Horou. Chtěl bych tam udělat muzeum multicár. Jsou to ikonické stroje, které se staly neodmyslitelnou součástí naší historie a živými svědky doby,“ dodává Martin Novák.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.