Počasí dnes29 °C, zítra25 °C
Úterý 18. června 2024  |  Svátek má Milan
Bez reklam

Multikára nebo ještěrka, ikonická pracovní vozidla z bývalé NDR zná úplně každý. Teď přijedou na velký sraz

Nekorunovaným králem komunálních vozidel je ikonický Multicar. Tyto charakteristické vozy zná u nás každý hlavně pod názvem ještěrka nebo multikára. Jde o jediný výrobek automobilové produkce z bývalého východního Německa, který přežil až do dnešních dnů. V Nepomuku na jižním Plzeňsku se v sobotu 15. června uskuteční sraz těchto populárních pracovních vozidel.

„Akce je naplánována tak, že bychom chtěli přejet v pátek v podvečer s konvojem z Měcholup do Nepomuku na arciděkanství, kde se pak bude akce konat. Tam budou vystaveny naše stroje a všech účastníků, kteří přijedou. Samotná přehlídka pak začíná v sobotu v devět hodin. Bude se grilovat prase a chybět nebude další občerstvení,“ říká organizátor srazu a sběratel multicar Martin Novák.

„Je to nultý ročník akce a vůbec ještě netušíme, kolik lidí se zúčastní. Proto to zatím nechceme dělat v nějakém velkém stylu. Je to prostě akce pro milovníky vozidel Multicar. Dělám to ze zápalu, nedělám to pro zisk. Je to bez vstupu, od nikoho nic nebudu vybírat. Zařídil jsem pro nás speciální otevření Zelené Hory v Nepomuku, bude tedy spanilá jízda na zámek. Nebudou chybět ani různé soutěže,“ uvedl pro Plzeňskou Drbnu Martin Novák.

Pokud se sejde letos hodně účastníků srazu, plánuje organizátor uspořádat příští rok další sraz, na který by chtěl pozvat z Pelhřimova experta z knihy rekordů „Šlo by o největší počet multikár na světě na jednom místě. Ale samozřejmě záleží na tom, kolik lidí se sejde. Dnes počítám, že nás může být 30. Mohlo by nás být i 60. Další lidé mi psali a volali, že přijedou. Tak je to zatím všechno otevřené a uvidíme, kdo všechno nakonec dorazí,“ konstatoval organizátor srazu.

Vozidla Multicar sbírá Martin Novák už léta. Za nejcennější stroj neváhá utratit třeba 5500 Eur. „Těch pěkně udělaných mám osm. Máme tam staré modely a teď se mi podařilo získat nejstarší model multikáry, který se ještě ani nejmenuje Multicar. Jmenuje se Dieselkarre DK3, přezdívá se mu Mravenec a je z roku 1956. Chtěli bychom ho tady na setkání ukázat. Je to jednoválec, devítistovka naftový motor. Nemá to ani volant, ani sedačku, stejně jako M21, který je jeho nástupcem a vznikl o dva roky později,“ vysvětlil nadšeně sběratel.

Řidič nejstarší multikáru ovládal ve stoje dvěma pákami po stranách. Obrovským hitem se pak stal model Multicar 22. Na trh se vozidlo dodávalo v mnoha speciálních provedeních, jako korbová sklápěčka, cisterna, s motorovým žebříkem, jako posypový nebo odklízecí vůz, trojstranný sklápěč nebo skříňový vůz. Nejpopulárnějším modelem byl Multicar M25, kterého se vyrobilo a prodalo více než 100 000 kusů. Vyráběl se až do roku 1993. Vylepšená verzce Multicar M26 se pak prodávala v letech 1993 - 2009. Následovaly další verze. Mezitím se stal Multicar součástí firmy HAKO. Aktuální modely jsou M27 a FUMO. Multicar má i svoji vojenskou verzi pro německou armádu.

„Zatím mám moje vozidla ve stodole u baráku, vyjíždíme s nimi obvykle jen po ose Kasejovice, Měcholupy, pak jedeme na Hnačov na Klatovsku na sraz historických vozidel. A tím obvykle končíme. Tak jsem si říkal letos, že by to byla škoda, mít pořád tyhle krásné stroje jen ve stodole a neprojet je pořádně. Chceme je prostě více ukázat světu. Koupil jsem teď v Nepomuku hospodářský dvůr Šternberk pod Zelenou Horou. Chtěl bych tam udělat muzeum multicár. Jsou to ikonické stroje, které se staly neodmyslitelnou součástí naší historie a živými svědky doby,“ dodává Martin Novák.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Martin Novák, se svolením Martina Nováka,

Štítky Multicar, multikára, ještěrka, sraz multikár, komunální vozidlo, Martin Novák

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Multikára nebo ještěrka, ikonická pracovní vozidla z bývalé NDR zná úplně každý. Teď přijedou na velký sraz  |  Společnost  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.